Datum rapportage: maart 2021
Portefeuillehouder: P.H. Sleeking
Doelstelling/beoogd resultaat project
In 2019 is in het ambitiedocument voor de Spoorzone aangegeven dat de plannen voor het Maasterras worden geactualiseerd. Om de groeiambitie waar te maken, is de doelstelling hierbij om te komen tot een hoogwaardig stedelijk woonmilieu in hoge dichtheden. Voor deze ontwikkeling zijn bedrijfsverplaatsingen en geluidsmaatregelen noodzakelijk. Daarbij is het de bedoeling om het huidige P+R Weeskinderendijk en rangeerterrein op te waarderen tot park en een volwaardig transferium met een gebouwde parkeervoorziening dat dienst doet voor zowel de binnenstad en het Centraal Station almede ondersteunend is voor de woningbouwomgeving voor nieuw te realiseren woningen.
Actuele ontwikkelingen
- Architectenbureau Mecanoo heeft een integrale ontwikkelvisie en -strategie opgesteld voor de Dordtse Spoorzone. Een van de ontwikkelgebieden daarin is het Maasterras.
- Er worden verkennende gesprekken gevoerd met NS/Prorail over de aankoop/langdurige pacht/huur) van P+R Weeskinderendijk en rangeerterrein.
- Er worden verkennende gesprekken gevoerd met Rijkswaterstaat over een eventuele functiewijziging van de brug.
- Er worden verkennende gesprekken gevoerd met Rijkswaterstaat over een overkapping van de tunnelmond A16.
- Er zijn en worden gesprekken gevoerd met de (grond-)eigenaren over hun positie in de ontwikkelvisie. Dat spitst zich toe op de eerste twee deelgebieden; Weeskinderendijk en Handelskade.
- Er is een businesscase opgesteld voor de hele Spoorzone.
- Er is een kernteam Maasterras opgericht.
- Een ambtelijk akkoord is bereikt met een van de eigenaren in deelgebied Weeskinderendijk, dit wordt nu aan het stadsbestuur voorgelegd.
Wat gaan we nog doen?
- Er worden meer verkennende gesprekken gevoerd met de eigenaren en bewoners in het gebied Weeskinderendijk.
- Het projectplan Maasterras wordt voorgelegd aan Stuurgroep, college en raad.
Wat hebben we al gedaan?
Tot nu toe gerealiseerd
Inmiddels is het project Dordtse Mijl (deels) uitgevoerd, waarbij de verplaatsing van het benzinestation een belangrijke eerste stap is om het gebied Maasterras tot ontwikkeling te brengen.
Communicatie
- Er is in november 2020 een informatieavond gehouden met betrekking tot de visie Spoorzone, voor bewoners Weeskinderendijk-noordzijde.
- Naar aanleiding daarvan zijn en worden gesprekken gevoerd met de huiseigenaren en huurders van woningen aan de Weeskinderendijk- noordzijde, over hun positie in de ontwikkelvisie.
Dit plan bevindt zich momenteel nog in de initiatieffase. In het projectplan wordt een communicatieparagraaf opgesteld.
Financiën en risico's
Actuele raming en dekking
Momenteel worden de verkenningen die worden uitgevoerd, bekostigd uit het bij de Begroting 2019 gevoteerde krediet voor de Spoorzone/Spuiboulevard, zie RIS-dossier 2274345 en het in juli 2020 genomen vervolgbesluit daarop zie RIS-dossier 2587521. Op basis van de ontwikkelstrategie voor de Spoorzone zal een krediet voor planvorming en uitvoering worden gevraagd. Dit wordt opgeknipt per ontwikkelgebied en dus ook voor het Maasterras.
Liquiditeitenplanning
Niet van toepassing.
Risico's en beheersmaatregelen
Deze ontwikkelingen zijn nog zeer prematuur, het project bevindt zich nog in de initiatieffase en daardoor is er op dit moment nog geen doorwrochte inschatting te maken van de risico's. Zonder geluidsvoorzieningen, bedrijfsverplaatsingen en coalitievorming met ProRail (rangeerterrein), NS (P&R-terrein) en grote grondeigenaren is ontwikkeling van het Maasterras niet opportuun.
De businesscase maakt duidelijk met welke kosten en inkomsten er rekening moet worden gehouden en in welke mate bijdragen vanuit Eneco-gelden, rijksgelden, provinciale subsidie en een mogelijke bijdrage door Rijkswaterstaat noodzakelijk zijn om de ontwikkeling mogelijk te maken.
Kaders en uitgangspunten
Grondposities
De gronden binnen het plangebied zijn grotendeels in particuliere handen. Het gemeentelijk grondbezit beperkt zich tot de openbare ruimte en ongeveer tweederde van de woningen op de Weeskinderendijk, die grenzen aan de P+R. Het grondbezit van projectontwikkelaars in het plangebied is eveneens beperkt. Voor de transformatie naar een binnenstedelijke woonwijk is eigendom van de private gronden of als alternatief een ontwikkelovereenkomst met de grondeigenaren nodig. Gronden die nodig zijn voor het beoogde transferium en een deel van de aanlanding van de brug zijn in eigendom van NS Vastgoed en Prorail. Gesprekken met deze partijen zijn gaande.
Contractuele kaders/overeenkomsten
Nog niet van toepassing.
Betrokken partijen
NS, ProRail, RWS, de diverse (grond-)eigenaren in het gebied.
Bestemmingplan, stedenbouwkundig plan, et cetera
Inzet is om een nieuw woongebied met hoge dichtheden te realiseren. Uit de ontwikkelvisie volgt een eerste aanzet voor een stedenbouwkundig plan voor het Maasterras en een verdere uitwerking in verkavelingsplannen per deelgebied. Voor de ontwikkeling van het Maasterras is een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk. Dit zal onder de nieuwe Omgevingswet worden uitgevoerd.
Scope
Het ontwikkelgebied Maasterras bestrijkt grofweg het gebied ten zuiden van het spoor tussen de Oude Maas en Krispijn tot aan de aansluiting van de Dordtse mijl op de A16. Het is opgedeeld in deelgebieden die volgtijdelijk of parallel tot ontwikkeling komen. Hierbij is groei in aansluiting op de bestaande wijken het uitgangspunt. Het komende jaar staat in het teken van de besluitvorming over de stedenbouwkundig plan en uitwerking van het eerste deelgebied Weeskinderendijk. Coalitievorming, lobby en energie op participatie van medeoverheden, zowel beleidsmatig als financieel zal breed ingezet moeten worden.
Programma
De visie Spoorzone gaat voor het Maasterras op dit moment uit van een hoog stedelijk woongebied van ruim 2.000 woningen en 80.000 m2 overig programma (parkeren, voorzieningen, leisure en dergelijke). De planning loopt tot 2040.
Voorgaande besluitvorming
Orgaan | Datum | Zaaknummer | Besluit |
---|---|---|---|
Raad | 28-3-2019 | Consultatie ambitieniveau Spoorzone | |
Raad | 23-3-2021 |