Datum rapportage: maart 2021
Portefeuillehouder: M.D. Burggraaf
Doelstelling/beoogd resultaat project
Het programma Westelijke Dordtse Oever (WDO) en de hiervan deel uitmakende projecten hebben tot doel een aantrekkelijk en duurzaam bedrijvengebied te creëren door de interne en externe bereikbaarheid te verbeteren, bestaand terrein te herstructureren en nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen.
Actuele ontwikkelingen
De periode maart – september 2020 was door de corona-uitbraak en daarop volgende lockdown een ongekende periode voor Nederland, de gemeente Dordrecht en daarmee ook het programma WDO. In het vorige projectblad is opgenomen dat 2020 een overgangsjaar is, waarbij de opgaven in het WDO programma herijkt worden op basis van afhechten van reeds behaalde resultaten en organiseren van de actuele ambities uit het coalitieakkoord. Deze stappen staan nog steeds op de agenda en zijn verder voorbereid.
Op het moment dat de coronacrisis uitbrak werd de laatste hand gelegd aan de eerste gronduitgifte DistriPark. De crisis noopte partijen tot aanpassingen in de lopende ontwikkelingen, waarvan uitgifte in erfpacht een van de belangrijkste is. In een betrekkelijk korte periode zijn de daartoe noodzakelijk stappen doorlopen, waarna de geplande uitgiftes alsnog door konden gaan. Voor de uitgifte van de volgende fase, wordt een raadsvoorstel voorbereid. De ontwikkeling van DistriPark gaat goed en we verhogen de ambitie van de uitgifte van 3 ha. naar 5 ha. per jaar. Er is een keuze gemaakt om de regionale truckparking, die vanuit de provinciale opgave gerealiseerd gewenst is, niet op deze locatie te realiseren. Via een innovatietafel wordt nu een zoekvraag in de regio uitgezet, wat in het Drechtstedenbestuur inmiddels is besproken.
Status realisatie maatregelen
In 2012 zijn 8 maatregelen benoemd die tot doel hadden een aantrekkelijk en duurzaam regionaal en bovenregionaal georiënteerd bedrijvengebied te creëren door de interne en externe bereikbaarheid te verbeteren, bestaand terrein te herstructureren en ruimte voor nieuwe bedrijven te ontwikkelen. Deze maatregelen waren:
- Aanpak verkeersknoop A16/N3 door Rijkswaterstaat.
- Ontsluiting Dordtse Kil IV.
- Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West.
- (Her)ontwikkeling Zeehavengebied.
- Westelijke ontsluiting bedrijventerreinen.
- Bodemsanering zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III.
- Versnelde ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV.
- Vrachtwagen parkeren.
Versnelde De maatregelen zijn grotendeels in uitvoering en/of in de basis afgerond.
In uitvoering zijn op dit moment:
- Aanpak verkeersknoop A16/N3 door Rijkswaterstaat.
- Ontsluiting Dordtse Kil IV.
- Ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV.
De realisatie van een Truckparking (8) moet nog worden uitgevoerd. Hierin wordt de combinatie gezocht met de regionale Truckparking. Voor wat betreft de overige maatregelen (3 tot en met 6) geldt dat deze geheel of grotendeels zijn uitgevoerd en aan de gestelde doelstellingen uit de businesscase is voldaan: op Dordtse Kil I en II was de doelstelling om 7-12 ha. (10 ha.) ruimte in Dordtse Kil I en II door actieve revitalisering en herprofilering te creëren, het op peil houden van de kwaliteit en het intensiveren van huidig gebruik. Aan deze doelstelling is voldaan. De zeehaven wordt verder ontwikkeld en geëxploiteerd door het havenbedrijf en ook de westelijke ontsluiting is inmiddels gerealiseerd.
Omschakeling programma WDO
2020 en 2021 zijn een overgangsjaar in het programma WDO. Er blijven in het gebied WDO opgaven die een integrale aanpak vragen. Naast de 8 maatregelen zijn er nieuwe ambities gesteld in het Coalitieakkoord 2018-2022, welke vertaald zijn in opgaven. Deze opgaven volgen uit het collegeprogramma en uit het gebied zelf. Voor de Westelijke Dordtse Oever wordt ingezet op een ontwikkeling van de navolgende opgaven:
- Banenontwikkeling.
- Verduurzaming.
- MKB dienstverlening.
- Veiligheid.
Om deze opgaven te realiseren is een doorontwikkeling nodig binnen het gebied Westelijke Dordtse Oever. De eerder gestelde maatregelen moeten een vervolg krijgen om hieraan uitvoering gegeven te worden. Er wordt aansluiting gezocht bij de Groeiagenda 2030 om tot een volledig programma te komen voor de verdere organisatie:
- Versnelling van de uitvoering en afronding van de deels uitgevoerde maatregelen.
- Een aanpak en visie voor de verdere ontwikkeling van de bestaande bedrijfsterreinen om daarmee de drie opgaven te behalen.
Opgave 1. Banenontwikkeling
Om bij te dragen aan de ambitie om in Dordrecht 4.000 arbeidsplaatsen te realiseren is het noodzakelijk een vervolgstap te maken in de ontwikkeling van de bedrijventerreinen. Dit vertaalt zich naar de volgende ingezette activiteiten:
- Revitalisering Dordtse Kil I/II en Amstelwijck West (AWW): de herstructureringsopgave voor Dordtse Kil I, II en AWW heeft het karakter van een geleidelijk proces waarbij het eindresultaat en de concrete producten al werkende weg met alle partijen vormgegeven worden. Na fase 1 en 2 gaan we nu aan de slag met fase 3. De inhoud van fase 3 borduurt voort op de reeds ingezette koers, waarbij het accent verschuift van plannen maken naar uitvoering. Diezelfde inhoud voorziet onder andere in enkele precisie-ingrepen in het openbaar gebied en heeft bijzondere aandacht voor duurzaamheid, klimaatadaptatie en uitstraling. Door het goede voorbeeld te geven in het openbaar gebied willen we ondernemers verleiden mee te investeren in de verbetering van hun eigen vastgoed en de leegstand terug te dringen. Inmiddels is aan ROM-D opdracht gegeven een businesscase uit te werken om verloederd, leegstaand en economisch verouderd vastgoed te transformeren naar marktconforme huisvesting. Verwacht wordt dat wij hierover in het derde kwartaal kunnen rapporteren.
- Versnelde Uitgifte Distripark Dordrecht: omdat de uitgifte van Fase 1 in een versnelling is geraakt, is het van belang de nog in eigendom zijnde percelen van derden te verwerven. ROM-D is gevraagd een bijdrage te leveren in de onderhandelingen.
- Revitalisering Zeehavengebied: om het vestigingsklimaat in het zeehavengebied te verbeteren, wordt een vervolg gegeven aan de samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam. De huidige samenwerkingsovereenkomst waarin de samenwerkingsdoelstellingen zijn opgenomen, moeten vertaald worden naar concretere resultaten. Aandachtspunten betreffen vooral:
- Het nadrukkelijker sturen op bestuurlijk politieke doelstellingen.
- De wijze van samenwerken en organiseren.
Het Droogbeheer is per 1 januari 2021 overgedragen aan HbR. Met Rijkswaterstaat, Rijksvastgoedbedrijf en het Ministerie I&W lopen gesprekken over de ontwikkeling van Duivelseiland.
Opgave 2. Duurzame stad
De afgelopen jaren zijn grote stappen gezet op het gebied van de duurzame energieopwekking in de WDO. De eerste ronde "Zon op Bedrijfsdaken" heeft subsidie opgeleverd voor 57.000 zonnepanelen. In de loop van dit jaar komen de meeste van deze panelen op de daken. In de tweede ronde "Zon op Bedrijfsdaken" is in het najaar van 2018 voor nog eens ruim 30.000 zonnepanelen subsidie aangevraagd. Op de voormalige vuilstort Transberg is een grote zonnecentrale gerealiseerd met 22.000 zonnepanelen. Zowel op bestaande als nieuwe daken liggen nog volop kansen voor een verdere uitbreiding van het aantal zonnepanelen. Dit geldt niet alleen voor de bedrijfsdaken in de WDO maar voor heel Dordrecht. Vanuit de opgave Duurzame Stad is een zon-offensief in voorbereiding waaraan DistriPark Dordrecht en mogelijk nog andere terreinen zullen meedoen.
Om zowel de extra zonnestroom op Transberg als nieuwe aansluitingen van bedrijven op DistriPark te kunnen verwerken is door Stedin in het derde kwartaal geïnvesteerd in het elektriciteitsnet in DistriPark. Dit biedt voor de korte termijn de noodzakelijke capaciteit. De energietransitie en verdere ontwikkeling van het hele WDO gebied vraagt echter op de middellange termijn nieuwe investeringen in het elektriciteitsnet; meer opwek, meer afname, minder gas. Samen met Stedin wordt in 2021 verder verkend hoe dergelijke investeringen de komende jaren worden gedaan, in aansluiting op de landelijke ontwikkelingen en regionale energiestrategie.
Klimaatverandering zorgt voor meer wateroverlast door zwaardere buien en meer hittestress door hogere temperaturen. Vooral in de WDO, met een hoog percentage verharding, kan de temperatuur hoog oplopen. Met klimaatadaptatiemaatregelen zoals meer groen op daken, gevels en het terrein kunnen de effecten van klimaatverandering worden beperkt. Afgelopen juni is, met subsidie van het ministerie, een onderzoek gestart naar de stimuleringsmogelijkheden van deze maatregelen. Dit onderzoek richt zich in eerste instantie op DKI, II en Amstelwijck-West. Een eventuele stimuleringsregeling zal zich echter richten op alle gebieden in Dordrecht waarvoor dit relevant is. Een concreet programma hiervoor wordt in samenwerking met de bizzen vorm gegeven. Vanwege de huidige druk die bij bedrijven ligt in het kader van de coronacrisis, is de inzet verschoven naar het tweede kwartaal 2020.
Naast de hier genoemde projecten speelt op het gebied van duurzaamheid en energietransitie nog een aantal andere onderwerpen waaronder: verbetering betrouwbaarheid monitoring energiegebruik; duurzaamheid in de openbare ruimte; capaciteit elektriciteitsinfra; waterstoftankstation DistriPark en duurzaamheidsinventarisatie DKI, II en Amstelwijck West in samenwerking met OZHZ en Hogeschool Inholland en circulaire economie. Borging en bewaking van de duurzaamheidsambities is in handen van een dedicated, aan DistriPark Dordrecht verbonden, duurzaamheidscoördinator.
Opgave 3. MKB Dienstverlening
We zorgen voor dienstverlening die hoort bij een gemeente die in de top 5 MKB-vriendelijkste gemeenten staat. We zetten in op een stimulerend ondernemersklimaat als één van de dragers van onze sociaal-economische groei naar een sterkere stad. We werken aan een sterk vestigingsklimaat door ruimte te bieden aan bedrijven en start-ups met veelbelovende ideeën en hebben intensief en actief contact met ondernemers en ZZP-ers via de BIZ besturen, de ondernemersvereniging en met de ondernemers zelf.
Lopende Projecten/maatregelen stand van zaken
(Her)ontwikkeling Zeehavengebied
Met een aanpassing van het huidige parkeerregime binnen de WDO (waarbij het verboden is om op de rabatstroken te parkeren) wordt ad hoc een (tijdelijke) oplossing geboden voor de parkeeroverlast. Een en ander in afwachting van de resultaten van het onderzoek naar een structurele oplossing voor met name de vrachtwagenproblematiek (onderdeel 8 van de businesscase WDO).
De herontwikkeling van de voormalige ROGAM-locatie aan de Mijlweg – Nijverheidsstraat is zo goed als gereed. Hiermee is de revitalisering van Louterbloemen en het gemeentelijk aandeel daarin op de ROGAM-locatie praktisch gereed. Voor de resterende gronden op het ROGAM-terrein wordt op dit moment gesproken met een ontwikkelende eindgebruiker.
Dordtse Kil IV/DistriPark Dordrecht
De ontwikkeling van DistriPark is in 2020 verder versneld, ondanks de uitdagingen die de coronacrisis met zich meebracht. Eind 2020, 1½ jaar na start van de acquisitie, is ruim 26 hectare van de beschikbare 31 hectare voor fase 1 uitgegeven. Een ongekend resultaat. Ook voor de nog resterende kavels zijn er gesprekken gaande om nog voor de zomer van 2021 tot overeenkomsten te komen. Daarmee is eind 2021 naar verwachting de gehele eerste fase uitgegeven en in ontwikkeling. Het is goed vast te stellen dat het gerealiseerde uitgiftetempo aanmerkelijk hoger ligt dan het uitgiftetempo van 3 ha. per jaar waar bij het vaststellen van het bestemmingsplan nog voorzichtig vanuit werd gegaan.
Ook op het gebied van werkgelegenheid zijn mooie resultaten behaald. Met de bovengenoemde uitgiftes zijn circa 1.250 arbeidsplaatsen gemoeid. Alle gebouwen hebben minimaal BREAAM Very Good (3 sterren). De meeste bedrijven voorzien hun dak kort na oplevering (gedeeltelijk) van zonnepanelen. In alle ontwikkelingen is rekening gehouden met de aanleg van zonnepanelen op (een deel van) het dak, onder andere constructief. Met Stedin is een goede samenwerking om te zorgen dat er voldoende capaciteit op het netwerk mogelijk wordt gemaakt voor deze grootschalige opwek van zonne-energie. Alle bedrijven hebben voorzieningen getroffen om regenwater te kunnen bergen op eigen terrein, waarmee invulling wordt gegeven aan de opgave klimaatadaptief te bouwen.
Het eerste bedrijf dat haar deuren zal openen (tweede kwartaal 2020) op het DistriPark is Crocs met haar Europees distributiecentrum (is inmiddels geopend). Dit internationaal bekende bedrijf komt vanuit Rotterdam naar Dordrecht en hier zullen circa 200-350 mensen komen te werken. In samenwerking met de SDD en Baanbrekend wordt op dit moment personeel geworven. Het gebouw is BREAM-gecertificeerd, zonnepanelen worden op het dak aangebracht en waterberging vindt op het eigen terrein plaats. Inmiddels is ook voor de logistieke bedrijven Dylan Steel (Oud-Gastel en Oud-Beijerland) en Elcee (Dordrecht, Dordtse Kil) begonnen met de nieuwbouw. Door de transactie met Elcee is het bedrijf voor Dordrecht behouden en blijven de meer dan 150 medewerkers in Dordrecht. Nog voor de zomer wordt de start van twee nieuwe projecten verwacht.
Samengevat is de eerste fase van Distripark uitgegeven aan de bedrijven die vooraf voorzien waren, in een ongekend hoog tempo van uitgifte. Uw raad wordt via de reguliere begrotingscyclus nader geïnformeerd over de inmiddels behaalde financiële resultaten in de grondexploitatie.
Het beeldkwaliteitsplan DistriPark bevat kwalitatieve water en groenstructuren, waarvan de bufferzones aan de noord- en zuidzijde belangrijke onderdelen zijn. De groene bufferzone ten zuiden van de Wieldrechtse Zeedijk is samen met de bewoners ontworpen. In het najaar van 2020 is gestart met de aanleg van deze bufferzone, zodat er in 2021 al sprake is van de met bewoners afgesproken groene buffer tussen hun woonomgeving en het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein. In 2021 worden ook zoveel mogelijk van de overige water- en groenstructuren al ingericht, zoals de bufferzones aan de zuidzijde en boomstructuren langs de nieuwe hoofdwegen.
Het gerealiseerde tempo van ontwikkeling maakt dat conform de regels van het bestemmingsplan fase twee in ontwikkeling genomen kan worden. De raad wordt medio 2021 een voorstel aangeboden tot vaststellen van de grondexploitatie deel 2. Met het vaststellen van deze grondexploitatie kunnen voorbereidingen voor de ontwikkeling van dit plandeel verder worden ingevuld. Het gaat dan om aankoop van resterende gronden en opstallen, beëindiging huidig gebruik, diverse bodem- en explosievenonderzoeken, voorbelastingen, afspraken over nutsvoorzieningen en dergelijken. De grote kaders van de ontwikkeling zoals het bestemmingsplan, stedenbouwkundigplan en beeldkwaliteitsplan gelden ook voor deel 2 waarmee de kaders voor de ontwikkeling reeds door de raad zijn vastgesteld.al.
Aanpak verkeersknoop A16/N3 door Rijkswaterstaat/Ontsluiting Dordtse Kil IV
Rijkswaterstaat heeft de parallelbaan het vierde kwartaal van 2020 opgesteld voor het verkeer. De op- en afritten naar DistriPark blijven nog even afgesloten, totdat het nieuwe wegennet van DistriPark het verkeer kan ontvangen. In 2021 volgt nog de financieel-administratieve afwikkeling van het project A16/N3 en de daarvoor gemaakt afspraken tussen gemeente en RWS. Diverse overdrachten en verrekeningen worden georganiseerd conform de vastgestelde realisatieovereenkomst. RWS heeft te kennen gegeven dat zij voor het gemeentelijk onderdeel van de ontsluiting van Dordtse Kil IV meerkosten van maximaal 10% verwachten. In de overeenkomst zijn sluitende afspraken gemaakt over afrekening op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten en het daarbij passende proces van verklaren en verantwoorden. Zodra dit proces doorlopen is, wordt de raad geïnformeerd over het financiële eindresultaat, inclusief de kosten in relatie tot de dekking vanuit de reserve WDO. Dit is naar verwachting na de zomer van 2021, waarbij wordt aangesloten bij de reguliere begrotingscyclus.
De gemeentelijke hoofdinfrastructuur is conform het raadsbesluit uit 2018 in uitvoering. Het project verliep in 2020 volledig conform de eerder vastgestelde planning, budget en inhoudelijke/kwalitatieve kaders. De aanleg van de nieuwe hoofdstructuur van DistriPark, de Aquamarijnweg en de nieuwe rotonde, gaat de laatste fase in en is nog steeds oktober 2021 gereed voor gebruik. De werkzaamheden zijn inmiddels over de helft. Er wordt maximale inzet gepleegd om te zorgen dat er ook binnen budget en kaderstelling afgerond kan worden.
De zuidelijke aansluiting omvat een nieuw fietsviaduct en aanpassingen aan de Rijksstraatweg en Beerpolderweg. De Rijksstraatweg is inmiddels verbreed en voorzien van een vrijliggend fietspad. De verschillende kruispunten en inritten volgen medio 2021. Conform de laatste planning start de bouw van het fietsviaduct tweede kwartaal 2021. Er wordt in bouwteam verband gewerkt aan de realisatie van het fietsviaduct dat vanwege het werken boven de snelweg A16 en levering/productie van verschillende prefab onderdelen een hoge mate van complexiteit kent. Met name de levering en productie van de onderdelen zorgt in deze tijd (corona, krapte in de markt) voor planningsrisico's waar in bouwteam verband op wordt gestuurd. Het fietsviaduct is volgens de laatste planning december 2021 gereed, zo'n twee maanden later dan de laatste planning maar nog steeds in het vierde kwartaal 2021. Het fietsviaduct is een randvoorwaarde voor het kunnen openstellen van de op- en afritten van de zuidelijke ontsluiting (fietsers apart van nieuwe autostructuur).
Voornoemde betekent dat de nieuwe op- en afritten gefaseerd worden opgesteld, waarbij de aansluitingen bij Distripark en naar DKIII aan het begin van het vierde kwartaal wordt opengesteld en zuidelijke aansluiting aan het einde van het vierde kwartaal. De openstelling van de nieuwe aansluitingen wordt in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat voorbereid. Er wordt een communicatieplan opgesteld zodat de omgeving adequaat wordt geïnformeerd over het opstellen en wijzigen van de routes.
Overige ontwikkelingen
Rijksstraatweg 142 en bestemmingsplan
De woning Rijksstraatweg 142 is inmiddels aangekocht door gemeente. Het bestemmingsplan is gewijzigd in een groenbestemming, waarmee is voldaan aan de laatste opdracht van de Raad van State uit de uitspraak van 2018. De voorbereiding voor de sloop is gestart. In 2020 wordt uitvoering gegeven aan wettelijk verplicht onderzoek en maatregelen vanwege beschermde diersoorten als vleermuizen. In 2021 wordt de woning gesloopt.
Landbouwweg
Een van de onderdelen van het Project Nieuwe Dordtse Biesbosch betrof het aanleggen van een landbouwweg. De landbouwweg ten oosten van de A16 is inmiddels opgeleverd, maar anno 2019 is het laatste deel van de weg - dat over de Wieldrechtse Zeedijk was bedacht - nog steeds onderwerp van discussie. Op verzoek van college en raad heeft de projectorganisatie WDO het overleg met bewoners en ondernemers rond de landbouwweg overgenomen. In april 2021 wordt er een raadsvoorstel ingediend voor het verdere vervolg van de landbouwweg.
Wat gaan we nog doen?
Er is financiële dekking voor de eerder vastgestelde maatregelen. Voor de nieuwe initiatieven moet op basis van de huidig uitgezette onderzoeksvragenfinanciële dekking worden geregeld. Dit gebeurt in de fase waarin de vervolgaanpak bekend is voor de organisatie van de Westelijke Dordtse Oever. De huidige stand van zaken is als volgt:
Activiteit | Fase | Planning | Benodigd Krediet |
---|---|---|---|
Sloop pand Rijksstraatweg 142 | Uitvoering | 2021 | 120.000 |
Hoofdinfra fase 1/ N3-A16: | Uitvoering | 2021 | 16.401.000 |
Ontwikkeling DK IV: | 2020 - 2028 > | 13.911.000 | |
Herstructurering DK I en II: professionalisering parkmanagement, stimulering vastgoed-herontwikkeling, aanbieden energiescans, opstellen programma duurzaamheid en voorbereiden uitvoering | Voorbereiding | 2020> | PM |
Uitvoering | Agenda Dordt 2030 | 12.500.000 | |
Truckparking: | PM | ||
Berekende rente en kostenstijging | PM | ||
Totaal geraamd benodigd budget | 42.932.000 | ||
Totaal beschikbaar budget | 44.846.000 |
Maatregelen WDO met "onrendabele top": | (BC WDO) | |||
2009 | 2014 | 2020 | ||
V | Plan en voorbereidingskosten | 1.000.000 | 3.346.000 | |
1 | Knooppunt A16 / N3 | 3.300.000 | 5.600.000 | |
2 | Nieuwe aansluiting A16 / ontsluiting Dordtse Kil IV | 15.000.000 | 32.400.000 | 26.653.000 |
Toerekenbare hoofdinfra aan DK IV | 15.252.000 | |||
3 | Bodemsanering vm woonwagenlocatie | 3.000.000 | ||
4 | Aanleg Westelijke ontsluiting | 4.000.000 | 2.000.000 | 2.100.000 |
5 | Zeehaven Sok II | 13.000.000 | 3.000.000 | 885.000 |
6 | Zoneren en herstructureren DK I en II | 13.000.000 | 13.000.000 | 13.000.000 |
7 | Versneld ontwikkelen DK IV | 7.000.000 | ||
8 | Truckparking | 2.000.000 | ||
Totaal investeringen: | 57.000.000 | 54.700.000 | 66.836.000 | |
Dekking WDO partners | ||||
Bijdrage Rijk | 17.000.000 | 17.000.000 | 17.000.000 | |
Bijdrage provincie ZH | 8.000.000 | 8.000.000 | 9.700.000 | |
HBR | 10.000.000 | |||
Subsidie recreatieve fietsroute | 400.000 | 209.153 | ||
Dekking WDO gemeente Dordrecht | ||||
Saldo grondexploitatie Dordtse Kil IV (NCW 1-1-14) | 18.000.000 | 21.200.000 | ||
Saldo grondexploitatie Zuidwesthoek DKIII (NCW 1-1-14) | 3.000.000 | 3.900.000 | ||
Grondopbrengst Dijkverzwaring | 1.000.000 | |||
Reserve Strategische Investering I-E01 | 1.800.000 | 1.800.000 | ||
Bijdrage uit Algemene reserve grondbedrijf | 22.000.000 | |||
Dekking hoofdinfra uit grondexploitatie | 15.252.000 | |||
Totaal dekking: | 57.000.000 | 52.300.000 | 65.961.000 | |
Saldo investeringen - dekking | -2.400.000 | -875.000 |
Wat hebben we al gedaan?
Tot nu toe gerealiseerd
Van de 8 maatregelen uit de businesscase zijn er 7 afgerond en/of in uitvoering; De bodemsanering van het Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III en de westelijke ontsluiting zijn inmiddels gerealiseerd. Met RWS is de afgelopen jaren gewerkt aan de realisatie van de verkeersknoop N3/A16 en de ontsluiting van DistriPark Dordrecht (en de overige gebieden in de WDO) op de A16. Alle voorbereidingen voor de ontwikkeling van DistriPark Dordrecht zijn getroffen. Deze projecten zijn na de positieve uitspraak van Raad van State inzake de bestemmingsplannen inmiddels in uitvoering.
Totaal Reservering (dekking) | Totaal | |
Uitgaven | ||
Uitgaven | ||
139.972.000 | 95.126.000 | |
Totaal budget nog beschikbaar (restant reservering) | 44.846.000 | |
Bestedingen: | ||
Projectmanagement | € 3.346.000 | |
Aankoop Rijksstraatweg 142 | € 450.000 | |
Hoofdinfra DK IV | € 25.481.000 | |
Knoop N3-A16 | € 5.600.000 | |
Bodemsanering voormalige woonwagen-locatie | € 8.968.000 | |
Aanleg westelijke ontsluiting | € 2.100.000 | |
Ontwikkeling Zeehaven (SOK II) | € 885.000 | |
Herontw. DK I en II | € 500.000 | |
Ontwikkeling DK IV | € 47.710.000 | |
Truck Parking | € 86.000 | |
€ 95.126.000 |
Communicatie
De coronacrisis heeft met zich mee gebracht dat persoonlijke communicatie en bijeenkomsten niet mogelijk waren. Het belang van onze online en digitale communicatie werd daarmee groter en daarom is vooral ingezet op website, WDO app, MS teams voor overleg met bewoners en huis-aan-huis brieven en nieuwsbrieven. In de periode maart en juni zijn twee nieuwsbrieven uitgebracht die huis-aan-huis bezorgd zijn bij bewoners en bedrijven. In deze nieuwsbrieven informatie over onder andere de voorbereidende werkzaamheden voor DistriPark Dordrecht, de voortgang van de A16/N3, het eerste bedrijf dat zich vestigde op DistriPark, de aanleg van de groene bufferzone bij de Wieldrechtse Zeedijk en informatie over andere projecten in de omgeving, zoals de Simon de Danserweg, de Wantijbrug en het onderhoud N3.
Werkzaamheden Dordtse Kil IV en A16/N3
De bewoners van de Wieldrechtse Zeedijk zijn met een brief geïnformeerd over de werkzaamheden voorafgaand en tijdens aan de aanleg van de bufferzone. En de bewoners van de Rijksstraatweg en van Willemsdorp hebben een brief gekregen over de werkzaamheden aan de Rijksstraatweg en de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden. De aanleg van de infrastructuur is ook vanuit de lucht gefilmd, de beelden zijn via de WDO app gedeeld. Er is over de jaren goed contact opgebouwd met vrijwel alle belanghebbenden in het gebied, waardoor er bij vragen ook eenvoudig rechtstreeks contact wordt gelegd met de projectleiding en gebiedsmanagement. Omdat de plannen sinds 2014 in essentie niet meer gewijzigd zijn, betreft het veelal uitvoeringsvragen en –communicatie. Bij specifieke werkzaamheden organiseren de betrokken aannemers zelf de uitvoeringscommunicatie.
DistriPark Dordrecht
Rondom de bekendmaking van het eerste bedrijf dat zich op DistriPark heeft gevestigd is uitgebreid gecommuniceerd. Vanwege corona was een persevent helaas niet mogelijk. Wel is er uitgebreide communicatie opgezet. Naast een persbericht is van de lancering van Crocs een filmpje gemaakt dat via de diverse sociale media is verspreid. Uiteraard is ook in de nieuwsbrief DistriPark, nieuwsbrief Westelijke Dordtse Oever en via de WDO app en distriparkdordecht.nl en westelijkedordtseoever.nl uitgebreide aandacht besteed aan dit mooie nieuws. Voorafgaand aan de externe communicatie hierover zijn omwonenden en raad geïnformeerd.
Financiën en risico's
Actuele raming en dekking
Het totale geschatte investeringsvolume in het gebied WDO bedraagt naar schatting minimaal € 400 miljoen. Hiervan neemt, volgende de huidige ramingen, de gemeente ca. € 140 miljoen voor haar rekening. Een groot gedeelte van deze gemeentelijke investering wordt weer gedekt door de grondopbrengsten (DistriPark Dordrecht en Zuidwesthoek Dordtse Kil III).
Alle overige investeringen worden gedaan door derden. Onder investeringen door derden verstaan we de investeringen door HbR in het zeehavengebied, de investering van Rijkswaterstaat in de ontsluiting van de WDO, de verbreding- en versterking van de Kildijk door het Waterschap, maar ook de investeringen door private partijen in de Zeehaven, investeringen in particulier vastgoed op Dordtse Kil I, II en in Amstelwijck en in de windmolens van DistriPark Dordrecht.
Liquiditeitenplanning
Risico's en beheersmaatregelen
# | Risico's | Beheersmaatregel |
---|---|---|
1 | Westelijke Dordtse Oever, geconsolideerd risico. Risico voor afwijkingen in kosten, opbrengsten, uitgeefbaar gebied, programma en looptijd. Op 23 september 2014 heeft de raad met raadsbesluit 1260913 ingestemd met de ontwikkeling van Dordtse Kil IV, de uitvoering van een achttal maatregelen binnen de WDO en de bijbehorende risico's. Het gewogen risicoprofiel voor Dordtse Kil IV bedraagt (90%) | De projectorganisatie “Westelijke Dordtse Oever” is er qua capaciteit en bemensing op ingericht om te kunnen sturen op planning, kwaliteit, financiën en risico’s. Twee keer per jaar worden de risico’s geïnventariseerd, geanalyseerd en geactualiseerd. Binnen diverse overlegvormen wordt bepaald welke actie op welk moment gewenst is en wordt afgestemd met de portefeuillehouder. |
2 | Risico Raad van State uitspraak inzake stikstofdepositie, zorgt landelijk voor een knelpunt in het kunnen verlenen van Omgevingsvergunningen. | Voor DPD is tijdens de MER (Milieu Effecten Rapportage) adequaat rekening gehouden met stikstofdepositie. Er is een onherroepelijk bestemmingsplan. De eerste bedrijven hebben dankzij stikstofarm bouwen en geringe uitstoot (all electric) op reguliere wijze een omgevingsvergunning verkregen. Desalniettemin blijven nieuwe kaders en richtlijnen vanuit het Rijk wenselijk. Er wordt aangesloten bij de stadsbrede afstemming inzake stikstofdepositie die momenteel wordt opgezet. |
Kaders en uitgangspunten
In de allerlaatste analoge versie van het projectblad (Begroting 2018) kunt u alle relevante achtergrondinformatie tot 1-1-2018 teruglezen. Hieronder treft u links aan naar de overzichten met betrekking tot scope, programma en voorgaande besluitvorming.
Doel Businesscase WDO: een versnelde ontwikkeling en start realisatie (voor 2020) van het bedrijventerrein op de locatie Westelijke Dordtse Oever, overeenkomstig de businesscase WDO. Dit project voorziet in een alternatieve locatie voor het bovenregionale bedrijventerrein, dat oorspronkelijk in de Hoekse Waard gerealiseerd zou worden.
De Businesscase WDO uit 2009, 8 maatregelen: | Financieel tekort € 57 mln: | ||
---|---|---|---|
1. Aanpak verkeersknoop N3/A16 door Rijkswaterstaat | € - | ||
2. Ontsluiting DK IV | € 15 mln | ||
3. Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West | € 13 mln | ||
4. (Her)ontwikkeling Zeehavengebied | € 13 mln | ||
5. Westelijke ontsluiting bedrijventerreinen | € 4 mln | ||
6. Bodemsanering Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III | € 3 mln | ||
7. Versnelde ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV | € 7 mln | ||
8. Vrachtwagenparkeren | € 2 mln |
Financieel tekort: € 57 mln Op 20 april 2009 is een bestuurlijke overeenkomst bedrijventerrein "de Westelijke Dordtse Oever" gesloten tussen het Rijk, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en de gemeente Dordrecht. Hierin is onder andere vastgelegd hoe elke partij financieel bijdraagt in het financieel tekort:
Dekking:
- Ministerie van EZ: € 17 mln
- Provincie Zuid-Holland: € 8 mln
- Havenbedrijf Rotterdam: € 10 mln
- Gemeente Dordrecht: € 22 mln*
* Deze 22 miljoen wordt gedekt uit het positieve resultaat op de grondopbrengsten uit de grondexploitatie DistriPark Dordrecht.
Programma
KPI's/Projectresultaten | Oorspronkelijke programmering | Huidige programmering | Gerealiseerd | Status |
---|---|---|---|---|
Bruto oppervlakte bedrijventerrein | 700 ha | 700 ha | ||
Herstructurering bestaande bedrijventerrein: | ||||
DK I, II en Amstelwijck | 13 ha | 13 ha | 7 ha, inclusief de recente ontwikkeling waarbij 5 ha van de Drechtwerklocatie wordt her ontwikkeld. | |
Zeehavengebied (incl. Louterbloemen) | Zelf ontwikkelen van de Zeehaven 144 ha | HbR ontwikkelt en exploiteert de Zeehaven 144 ha | ||
Bedrijventerrein in ontwikkeling: | ||||
DK III | 72 ha | 72 ha | 60 ha, inclusief de recente uitgifte van ruim 5 ha. in de Zuidwest hoek van Dordtse Kil III. De 14 nog uitgeefbare hectares is inclusief ca 4 ha bij private partijen met grondposities. | |
Bedrijventerrein nog te ontwikkelen: | ||||
DK IV | bruto 100 ha | Circa 65 ha | 18 ha | |
Andere KPI’s: | ||||
Vrachtwagen Parkeren | Truckparking vooraf | Truckparking als potentieel onderdeel parkmanagement. Aanpak overlast DK I en II | Aanpak overlast DK I en II | |
Realisatie knooppunt N3-A16 | 2016-2018 | 2018-2020 | gereed | |
Start uitgifte DK IV in 2018 | 3 ha/jaar | 3 ha/jaar | 18 ha | |
Toename werkgelegenheid (arbeidsplaatsen) | 2.000 | 2.000-2.800 | ||
Op schema | ||||
Mogelijk vertraging | ||||
Vertraagd t.o.v. vorige planning |
Voorgaande besluitvorming
Orgaan | Datum | Zaaknummer | Besluit |
---|---|---|---|
Raad | 30-11-2010 | Herlabelen reserve economische structuurversterking naar reserve WDO en beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van 750.000 | |
Raad | 30-8-2011 | Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet DK IV van 1.850.000 | |
College | 25-9-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 5-12-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 26-2-2013 | RIB realisatie WDO-pakket en inzet onderhandelingen | |
Raad | 3-6-2013 | Infrastructuur en DK IV: Extra kosten knooppunt A16/N3 | |
Raad | 25-6-2013 | Infrastructuur en DK IV | |
Raad | 23-9-2014 | 1324138 | Instemmen VO hoofdinfrastructuur en voorbereidingskrediet; geen wensen en bedenkingen op ROK RWS; mbt DK IV, instemmen met Stedenbouwkundig plan, vaststellen GREX, instemmen start MER en verwerving resterende gronden; vaststellen startnotitie Kwaliteitsimpuls DK I, II en Amstelwijck-West fase inclusief krediet; mbt ontwikkelstrategie WDO, vaststellen organisatorische en programmatisch kaders WDO, verstrekken krediet inrichten programmamanagement; geheimhouding bekrachtigen GREX en financiën. |
College | 19-5-2015 | 1425501 | Instemmen met beantwoording zienswijzen op Notitie reikwijdte en detailniveau MER DK IV en N3/A16; raad informeren over de beantwoording door middel van een RIB. |
College | 10-11-2015 | Instemmen met de voorontwerpbestemmingsplannen DKIV en A16/N3, inclusief de ontwerp MER, en deze vrij te geven voor inspraak; de raad te informeren over de voortgang van het programma Westelijke Dordtse Oever, de voorontwerpbestemmingsplannen en het ontwerp van het milieueffectrapport (RIB, besproken in de raad op 17-11-2015 en 15-12-2015). | |
Raad | 10-1-2016 | Geen wensen en bedenkingen te uiten inzake overeenkomst met HBR ter afronding projectfase Havensamenwerking; het project Havensamenwerking af te sluiten en het restantkrediet ad € 1,8 miljoen in de reserve SI-WDO beschikbaar te houden voor de overige WDO maatregelen. | |
Raad | 28-6-2016 | Raadsinformatiebrief inzake Programma Duurzaamheid WDO. De raad heeft het stuk voor kennisgeving aangenomen. | |
Raad | 28-6-2016 | Raadsinformatiebrief Energie-infrastructuur Dordtse Kil IV; de raad heeft het stuk voor kennisgeving aangenomen. | |
Raad | 18-8-2016 | Verstrekken van krediet voor het programma Westelijke Dordtse Oever: een krediet beschikbaar te stellen van € 1.700.000 voor het programma Westelijke Dordtse Oever; dit krediet te dekken uit de hiervoor bestemde reserve strategische investeringen WDO, SI-E01; als gevolg van beslispunten 1. en 2. de begroting te wijzigen conform bijgevoegde begrotingswijziging met nummer 216018; raad heeft op 18 aug ingestemd met het kredietvoorstel. | |
Raad | 14-2-2017 | Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het voornemen van het college om de minister van Infrastructuur en Milieu te verzoeken het bestemmingsplan “Dordtse Kil IV” op te nemen in de 15e tranche van de Crisis- en herstelwet. | |
Raad | 14-2-2017 | RIB Ontwerp Chw bestemmingsplan DKIV, ontwerp bestemmingsplan Rijksweg A16/N3 en ontwerp MER | |
Raad | 28-6-2017 | Vaststellen bestemmingsplannen Chw Dordtse Kil IV en rijksweg A16-N3 | |
Raad | 26-9-2017 | Vaststellen bijgestelde grondexploitatie Dordtse Kil IV en verlenen krediet €2 miljoen eerste betaling RWS A16-N3. | |
Raad | 19-6-2018 | Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet realisatie hoofdinfrastructuur WDO – Dordtse Kil IV | |
Raad | 11-12-2018 | Gewijzigd vaststellen Chw bestemmingsplan 'Dordtse Kil IV' ter invulling tussenuitspraak Raad van State | |
Raad | 17-12-2019 | Vaststellen Herziening GREX DistriPark Dordrecht | |
Raad | 28-1-2020 | Geen wensen en bedenkingen te uiten en beschikbaar stellen van krediet t.b.v. aankoop Rijksstraatweg 142 en 1e herziening Chw bestemmingsplan DK IV | |
Raad | 12-5-2020 | Vaststellen 1e herziening Chw bestemmingsplan DK IV |