Bouwend en Bereikbaar Dordrecht | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verschil ten opzichte van de actuele begroting | Bedragen x € 1.000 | ||||||
Lasten | Baten | ||||||
Begroot | Werkelijk | Verschil | Begroot | Werkelijk | Verschil | ||
Bouwend en Bereikbaar Dordrecht | 46.689 | 27.052 | 19.637 | 55.915 | 47.046 | -8.869 | |
Mutaties met de reserves | 15.556 | 17.734 | -2.178 | 4.520 | -1.385 | -5.905 | |
62.245 | 44.786 | 17.459 | 60.435 | 45.661 | -14.774 | ||
Totale verschil t.o.v. actuele begroting | 2.685 |
Incidenteel/ | Verschil | Verschil | Verschil | |
Oorzaken van de verschillen | Structureel | Lasten | Baten | Reserves |
1. Activiteiten OZHZ en Wabo-leges toegenomen | Incidenteel | -353 | 1.547 | |
2. Invoering Omgevingswet vertraagd | Incidenteel | 111 | ||
3. Parkeerexploitatie tegengevallen | Incidenteel | -160 | -73 | 233 |
4. Uitvoeringsprogramma Fiets vertraagd | Incidenteel | 107 | -73 | |
5. Huur ondergrond busstation niet te verhalen | Incidenteel | -134 | ||
6. Voorbereidingen project Zuidelijk Stationsgebied lopen door | Incidenteel | 337 | -337 | |
7. Voorbereidingen Verkeersstructuurplan Spuiboulevard lopen door | Incidenteel | 365 | -365 | |
8. Exploitatie gemeentelijke eigendommen meegevallen | Incidenteel/Structureel | 457 | ||
9. Personeelslasten meegevallen | Incidenteel | 334 | ||
10. Bouwgronden wonen meegevallen | Incidenteel | 16.634 | -7.698 | -7.840 |
11. Bouwgronden bedrijventerreinen tegengevallen | Incidenteel | 2.184 | -3.027 | 366 |
12. Verschillen kleiner dan € 100.000 | Incidenteel | 78 | 59 | -67 |
19.637 | -8.869 | -8.083 | ||
-/- betreft een nadeel | (deels) coronagerelateerde afwijkingen zijn grijs gearceerd |
Toelichting bij de oorzaken
Een bedrag van € 80.000 van het programmasaldo is conform raadsbesluit van 23 maart 2021 overgeheveld naar 2021. Dit bedrag is beschikbaar voor de verdere investeringen in het platform Dordrecht Onderweg.
1. Activiteiten OZHZ en Wabo-leges toegenomen
De lasten zijn incidenteel € 353.000 hoger dan begroot, omdat bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ) in 2020 sprake was van een toename van het aantal activiteiten, met name op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
De baten zijn incidenteel € 1.547.000 hoger dan begroot, omdat er meer grote Wabo-vergunningen zijn aangevraagd.
2. Invoering Omgevingswet vertraagd
De lasten zijn incidenteel € 111.000 lager dan begroot, omdat het Rijk de invoering van de Omgevingswet heeft uitgesteld naar 1 januari 2022.
3. Parkeerexploitatie tegengevallen
De lasten zijn incidenteel € 160.000 hoger dan begroot, omdat in een tweetal parkeergarages tijdelijke brandwachten zijn ingezet in afwachting van de vervanging van de aanwezige brandmeldinstallaties. Deze incidentele inhuurkosten waren niet begroot. Daarnaast is er in verband met corona een lagere inzet van personeel geweest.
De baten zijn incidenteel € 73.000 lager dan begroot, omdat door corona het aantal bezoekers is achtergebleven op voorgaande jaren. Daar hebben de parkeervoorzieningen op alle vlakken, straat en garage, last van gehad.
Er is als gevolg van deze tegenvallers € 233.000 aan de reserve parkeervoorzieningen onttrokken.
4. Uitvoeringsprogramma Fiets vertraagd
De lasten zijn incidenteel € 107.000 lager dan begroot, omdat:
- toegestaan is dat de terrassen vanwege corona uitgebreid zijn naar de parkeerplaatsen, waardoor hier in enkele gevallen nog geen fietsvlonders of fietsnietjes geplaatst konden worden.
- door problemen bij de levering van materialen het werk aan het Van Eesterenplein toch in de eerste helft van 2021 zal plaatsvinden.
- het vanwege corona lastig was om uitvoering te geven aan het communicatieplan en de fietsstimuleringsmaatregelen. Inwoners stimuleren op pad te gaan was strijdig met de boodschap zo veel mogelijk thuis te blijven.
- de geplande watertappunten, oplaadpunten en reparatiesets voor de stad-landverbindingen niet doorgaan in verband met de gevoeligheid voor vandalisme en de bijbehorende beheerkosten die hier uit voortvloeien.
Er is € 73.000 minder uit de SI reserve Fietsimpuls geboekt, voor de hierboven genoemde maatregelen die vertraagd zijn naar 2021.
5. Huur ondergrond busstation niet te verhalen
De baten zijn incidenteel € 134.000 lager dan begroot, omdat de huurkosten van de grond onder het busstation bij station Dordrecht Centraal niet meer in rekening gebracht kunnen worden bij de vervoerder (Qbuzz). Als eigenaar van deze grond, brengt NS Vastgoed jaarlijks huur in rekening bij de gemeente. Tot en met 2018 werden deze kosten door belast richting de concessiehouder, maar in de nieuwe openbaar vervoerconcessie is door de provincie Zuid-Holland besloten dit onderdeel niet op te nemen. De gemeente is momenteel in overleg met de provincie en NS om tot een structurele oplossing te komen in 2021.
6. Voorbereidingen project Zuidelijk Stationsgebied lopen door
De lasten zijn incidenteel € 337.000 lager dan begroot, omdat een groter deel van de voorbereidende kosten voor de fietsenstalling aan de parkzijde van station Dordrecht Centraal al in 2020 gefinancierd kon worden uit bijdragen van partners provincie Zuid-Holland, ProRail en de Drechtsteden. Begin 2020 waren niet alle financieringsafspraken definitief en was het een optie dat deze bijdragen pas later zouden volgen. Zekerheidshalve stond om die reden het volledige gemeentelijke voorbereidingsbudget in 2020 begroot. Tevens hebben de coronamaatregelen voor vertraging geleid bij het Weizigtpark, doordat met name het ontwerpproces op afstand minder efficiënt ging. De voorbereidende werkzaamheden voor de fietsenstalling en de herontwikkeling van het Weizigtpark lopen door in 2021. Hiervoor zullen de resterende middelen ingezet worden.
Er is € 337.000 minder uit de SI-reserve Zuidelijk Stationsgebied, omdat de hierboven genoemde voorbereidende werkzaamheden doorlopen in 2021.
7. Voorbereidingen Verkeersstructuurplan Spuiboulevard lopen door
De lasten zijn incidenteel € 365.000 lager dan begroot, omdat de voorbereidende werkzaamheden voor de uitwerking van het Verkeersstructuurplan Spuiboulevard doorlopen in 2021. Dit gebied heeft een nauwe relatie met de ideeën uit de Ontwikkelvisie Spoorzone die in januari 2021 gepresenteerd is. Het verkeersstructuurplan is dan ook een meerjarig project, maar het volledige voorbereidingskrediet was aangevraagd voor 2020. Nu de planning nader wordt uitgewerkt, blijkt dat de voorbereidingen doorlopen in 2021.
Er is € 365.000 minder uit de SI reserve Spoorzone/Spuiboulevard geboekt, omdat de hierboven genoemde voorbereidende werkzaamheden doorlopen in 2021.
8. Inkomsten gemeentelijke eigendommen meegevallen
De baten zijn structureel € 40.000 en incidenteel € 417.000 hoger dan begroot door:
- Hogere inkomsten bij benzineverkooppunten van € 215.000 door een eindafrekening van een inmiddels gesloopt verkooppunt. Hiervan is € 40.000 aangemerkt als structureel.
- Hogere opbrengst uit grondverkopen van € 138.000. De inkomsten zijn afhankelijk van incidentele aanvragen tot verkoop.
- Hogere inkomsten uit erfpacht van € 104.000 door diverse mutaties in de erfpachtadministratie.
9. Personeelslasten meegevallen
Een voordeel van € 334.000 door een hogere doorbelasting van loonkosten naar de grondexploitaties.
10. Bouwgronden wonen meegevallen
De lasten zijn incidenteel € 16.634.000 lager dan begroot, door:
- lagere beheerkosten van € 233.000 wegens het doorschuiven van beheerkosten naar nieuw geopende grondexploitatie en verschillen in materiële vaste activa (MVA).
- lagere kosten van € 778.000 bij een derdenontwikkeling door vertraging in uitvoering naar 2021.
- lagere kosten van € 1.636.000 bij Amstelwijck Wonen door aanpassing fasering van investeringen (verplaatsingen sportverenigingen, realisatie geluidscherm, sloop en bouwrijp maken).
- lagere kosten van € 1.132.0000 bij Stadswerven door vertraging in de realisatie van bouw en woonrijp maken.
- lagere kosten van € 2.216.000 vanwege vertragingen en meevallers bij Oudendijk (€ 766.000), Oud-Krispijn Zuid (€ 482.000), Leerpark (€ 296.000), Troelstraweg (€ 291.000), Grote Hondring (€ 211.000) en Overkampzone (€ 170.000).
- hogere kosten van € 635.000 door verschuivingen en tegenvallers bij Blekersdijk (€ 242.000), Middenzone (€ 172.000), Wielwijk (€ 115.000) en Noordendijk (€ 106.000).
- hogere kosten van € 358.000 bij derdenontwikkeling Smitsweg door hogere plankosten.
- deels hogere (onder andere Overkampzone, Oudendijk en Troelstraweg) en deels lagere (waaronder Oud-Krispijn en Wielwijk) winstneming als gevolg van afwijkingen in kosten en opbrengsten, wat leidt tot een voordeel van € 1.551.000.
- een voordeel van € 3.109.000 als gevolg van de technische regelgeving (BBV) rond het verwerken van grondexploitaties.
- een voordeel van per saldo € 6.797.000 door mutaties in de verliesvoorzieningen van voornamelijk Stadswerven, Leerpark en Blekersdijk die worden verrekend met de algemene reserve grondbedrijf.
- overige afwijkingen van € 175.000 voordelig op projecten met een afwijking kleiner dan € 100.000.
De baten zijn incidenteel € 7.698.000 lager dan begroot door:
- hogere opbrengsten van € 3.687.000 bij Stadswerven doordat opbrengsten uit grondverkoop eerder zijn ontvangen.
- lagere opbrengsten van € 877.000 bij een derdenontwikkeling door vertraging bij de verkoop van grond naar 2021.
- lagere opbrengsten van € 260.000 bij Blekersdijk door aanpassing fasering van de bijdragen.
- lagere opbrengsten van € 240.000 bij Spuiboulevard 4-88 door vertraging van de verkoop van de grond.
- hogere opbrengsten van € 100.000 bij Smitsweg door een verschuiving van inkomsten met vorig jaar.
- een nadeel van € 10.116.000 als gevolg van de technische regelgeving (BBV) rond het verwerken van grondexploitaties.
- overige afwijkingen van € 8.000 voordelig met een afwijking van kleiner dan € 100.000.
Er is € 7.840.000 meer naar de algemene reserve grondbedrijf geboekt, door winstnemingen (€ 1.551.000) en mutaties verliesvoorzieningen (€ 6.797.000) en overige mutaties (- € 508.000).
11. Bouwgronden bedrijventerreinen tegengevallen
De lasten zijn incidenteel € 2.184.000 lager dan begroot vanwege:
- lagere kosten van € 269.000 op Amstelwijck Businesspark door lagere plankosten en lagere financieringslasten.
- lagere kosten van € 2.222.000 op DKIV door lagere plankosten, aanbestedingsvoordelen en fasering van de werkzaamheden.
- hogere kosten van € 149.000 op Nijverheidsstraat door hogere kosten bouw- en woonrijp maken en kosten voor tijdelijk beheer.
- hogere winstneming bij Amstelwijk Businesspark van € 400.000, Kilkade van € 398.000, B&S van € 84.000 en een lagere winstneming bij DKIV van € 1.193.000.
- een nadeel van € 47.000 door mutaties in de verliesvoorzieningen die worden verrekend met de algemene reserve grondbedrijf.
- overige afwijkingen van € 200.000 voordelig op projecten met een afwijking van kleiner dan € 100.000.
De baten zijn incidenteel € 3.027.000 lager dan begroot door:
- lagere inkomsten van € 8.547.000 bij DKIV door een vertraging van een verkoop naar 2021.
- een voordeel van € 5.587.000 als gevolg van de technische regelgeving (BBV) rond het verwerken van grondexploitaties.
- overige afwijkingen van € 67.000 nadelig op projecten met een afwijking van kleiner dan € 100.000.
Er is € 2.366.000 minder naar de algemene reserve grondbedrijf geboekt door lagere winstnemingen (€ 311.000), een abusievelijk niet begrote bijdrage van DKIV aan WDO (€ 2.000.000) en overige mutaties (55.000).
Er is € 2.000.000 meer naar de reserve SI – Westelijke Dordtse Oevers gestort door een niet begrote toevoeging aan de reserve.
12. Verschillen kleiner dan € 100.000
Oorzaken met een verschil kleiner dan € 100.000 worden niet nader toegelicht.