Organisatieontwikkeling en bedrijfsvoering

Communicatie

We herinneren 2020 vooral als het jaar waarin het coronavirus heftig toesloeg. Deze crisis stelt ook de Dordtse organisatie voor uitdagingen. Met crisiscommunicatie, inzet van social media en interne communicatie heeft de afdeling communicatie samen met de organisatie en de Veiligheidsregio enorm veel inzet gepleegd. Van maatregelen communiceren, monitoren, duiding geven, vragen beantwoorden tot communiceren van overtredingen. Waarbij vooral aan het begin van de coronaperiode speciale aandacht is besteed aan laaggeletterden om deze groep ook voldoende te informeren.

Open en duidelijke communicatie met partners en bewoners van de stad is belangrijk. Communicatie is geen doel op zich, het is een integraal onderdeel van beleid, het zit in de haarvaten van de organisatie. Door gebruik te maken van slimme (ICT-) technieken en creatieve vormen kunnen wij onze (beleids)doelstellingen maximaal uitvoeren. Dordrecht heeft de ambitie om te groeien waardoor er een andere dynamiek zal ontstaan. Door communicatie, strategie en public affairs tonen we in beeld, tekst en geluid hoe Dordrecht er in 2030 uit komt te zien. Dordrecht is een stad waar mensen nu en later goed kunnen wonen, werken, vertoeven en verplaatsen. Vanuit het project Wij Maken Dordt is het verhaal veelal beeldend vertaald: 'Dordrecht, een stad waar je bij wilt horen'. Door deze campagne maken wij bewoners en partners bewust dat Dordrecht moet groeien om goede voorzieningen te blijven bieden en dat deze groei gepaard gaat met groeipijn.

Twee ambitieuze ontwikkelingen waren in het najaar van 2020 klaar om gedeeld te worden met de stad: de Omgevingswet en Omgevingsvisie én Spoorzone/Spuiboulevard/Huis van Stad en Regio. Bij de communicatie over deze onderwerpen is rekening gehouden met de BSR-leefstijlen. BSR-Leefstijlen is een methodiek die uitgaat van verschillen in groepen mensen. Zijn ze gericht op de buurt of juist niet? Staan ze open voor vernieuwing of houden ze het liefst alles bij het oude? Door deze verschillen te onderkennen kun je uitingen verfijnen voor verschillende doelgroepen. Begin 2020 is de methodiek voluit ingezet bij de werkzaamheden rondom de N3 en de Wantijbrug: er is goed gekeken naar de verschillende informatiebehoeften bij omwonenden, gebruikers en ondernemers. Aan de hand van deze behoeften is een specifieke doelgroepenbenadering ingezet. Ook de communicatie over de energietransitie heeft gewerkt op basis van deze methodiek. De uitgangspunten van het Rijk voor communicatie zijn vertaald naar lokale, vaak wijkgerichte behoeften.

Ook in 2020 zagen we weer een groei in het aantal volgers op onze social media kanalen. Met 5.442 nieuwe volgers erbij in het totaal op alle kanalen, komen we in totaal op 30.730 volgers op de verschillende kanalen. De grootste stijging was op Instagram, daar groeide het aantal volgers met 1.140 tot in totaal 2.089. Het belangrijkste kanaal blijft Twitter, waar we 10.803 volgers hebben (in 2020 gegroeid met 398). In totaal plaatsten we 1.801 berichten op de verschillende social media.

Team Communicatie Dordrecht is formeel onderdeel van het Servicecentrum Drechtsteden (SCD) maar beschouwt zichzelf als integraal onderdeel van de gemeente Dordrecht. Binnen het contract werken wij op een basis die is samengesteld uit drie delen: de basis, additionele diensten en een pluscontract. Senior communicatieadviseurs, adviseurs en medewerkers Media & Middelen vallen onder basis en additioneel (+/- 19.300 uur), de bestuurscommunicatie adviseurs en raadscommunicatie vallen onder het pluscontract van zo'n 3.700 uur. Zij besteden gemiddeld twee werkdagen per week aan de ondersteuning van hun wethouders en de burgemeester.

Met deze inzet is een totaal bedrag van € 2,0 miljoen inclusief overhead gemoeid. Naast deze reguliere inzet is er voor specifieke onderwerpen (met behulp van DVO's) nog € 0,2 miljoen afgenomen bij het SCD. Dit maakt een totaal bedrag van € 2,2 miljoen communicatiekosten welke zijn betaald aan de GRD/SCD in 2020. Soms is snel additionele communicatiecapaciteit nodig of specifieke expertise bij sommige projecten of opgaven. Wij trekken daarom ook extern communicatiecapaciteit aan. Deze inzet kan jaarlijks fluctueren. In de administratie is hiervoor geen label aanwezig.

Er heeft voor wat betreft 2020 een crediteurenscan plaatsgevonden om toch enig inzicht te krijgen in de omvang van deze kosten. In deze crediteurenscan is een brede definitie van communicatie gehanteerd. De conclusie uit deze scan is dat de omvang van deze kosten in 2020 maximaal € 1 miljoen kosten. De kosten van Dordrecht Marketing zijn hierin niet meegenomen. Binnen de € 1,0 miljoen zijn slechts enkele crediteuren die meer dan € 50.000 in rekening hebben gebracht. De variëteit in deze kosten is enorm. Het gaat bijvoorbeeld om advertentiekosten in Dordrecht Centraal, inzet van bureaus voor de vormgeving van materiaal/websites, kopieerkosten, maar in dit bedrag zitten ook kosten van het museum. Dit betreft dan kosten om tentoonstellingen vorm te geven. Naar gelang hoe je communicatie definieert neem je dergelijke kosten wel of niet mee.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 13:20:34 met de export van 07/14/2021 11:46:22