Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Kerncijfers
De implementatie van het nieuwe beheersysteem maakte onderdeel uit van een regionaal project dat is vertraagd omdat de afstemming van de afzonderlijke systemen op elkaar technisch erg complex bleek. Het was voor Dordrecht afzonderlijk niet mogelijk het systeem versneld in gebruik te nemen. Voor een integrale projectplanning is het nodig dat alle disciplines (regionaal) dezelfde taal spreken.

De achterstand in het muteren van areaalwijzigingen, ontstaan door de regiobrede vertraging bij het vervangen en operationeel maken van het nieuwe beheersysteem, zijn eind 2020 grotendeels ingelopen. Na de inspecties van 2021 wordt onderstaande tabel geactualiseerd:

Verhardingstype

Oppervlak in m²

Asfalt

2.065.000

Cementbeton

5.300

Elementen

3.295.000

Onverhard

0

Halfverhard

10.000

Totaal

5.375.300

Kwaliteitsniveau
Eind 2020 was de inspectiemodule van het beheersysteem nog niet operationeel, waardoor er geen inspectie heeft kunnen plaatsvinden. Omdat vanaf maart de kans op temperaturen onder nul erg klein is en vanaf oktober de bladeren van de bomen gaan vallen, vinden inspecties altijd plaats in de periode maart tot en met september.

In onderstaande tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW.

Voldoende

Matig

Richtlijn overschreden

Richtlijn ernstig overschreden

Resultaat 2016

86%

2%

1%

11%

Resultaat 2017

- niet gemeten -

Resultaat 2018

84%

3%

1%

12%

Resultaat 2019

- niet gemeten -

Resultaat 2020

- niet gemeten -

Actualiteit beheerplannen
Bij de nadere uitwerking van de startnotitie ten behoeve van de nieuwe wegennota is geconcludeerd dat deze een grote verwevenheid heeft met andere beheer- en beleidsstukken die de openbare ruimte aangaan en die ook in ontwikkeling zijn, zoals het gemeentelijk rioleringsplan en het groenblauwe programma. Het gemeentelijk rioleringsplan zal eerst ter besluitvorming worden aangeboden, gevolgd door de wegennota en de andere plannen. Het onderlinge verband tussen bijvoorbeeld het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en het groenblauwe programma wordt in een overkoepelende notitie beschreven. Ook de relatie met bouw- en transitieopgaven zoals de klimaatmaatregelen worden in die koepelnotitie toegelicht. De verwachting is dat de nieuwe wegennota in 2021 door de raad zal worden vastgesteld

De meerjarenonderhoudsplanning (MOP) wordt jaarlijks geactualiseerd en is dus actueel.

Financiën

Bedragen x € 1.000

Onderhoudslasten wegen

Begroot 2020

Rekening 2020

Groot onderhoud/planmatig

8.005

7.027

Middelgroot onderhoud

2.316

2.344

Wat zouden we doen in 2020?

  1. Uitvoeren regulier onderhoud van wegen.
  2. Uitvoeren van grote projecten volgens jaarschijf 2020 van de MOP.
  3. Starten voorbereiding van grote projecten volgens jaarschijf 2021 en 2022 van de MOP.
  4. Afronden Wegennota 2020-2024, inclusief vaststelling door de raad.
  5. Implementeren van de wegennota 2020-2024.
  6. Verder invulling geven aan assetmanagement.

Wat hebben we gedaan in 2020?

  1. Uitvoeren regulier onderhoud van wegen is uitgevoerd.
  2. Nagenoeg alle projecten van de MOP zijn uitgevoerd of in uitvoering.
  3. De start van de voorbereiding van grote projecten volgens jaarschijf 2021 en 2022 van de MOP heeft plaatsgevonden.
  4. De Wegennota 2020-2024 is nog niet afgerond. Zie tekst actualiteit beheerplannen.
  5. De Wegennota 2020-2024 is nog niet geïmplementeerd. Zie tekst actualiteit beheerplannen.
  6. Er is nagenoeg geen verdere invulling gegeven aan assetmanagement, omdat corona de beschikbare personeelscapaciteit heeft beperkt.
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 13:20:34 met de export van 07/14/2021 11:46:22