Organisatieontwikkeling en bedrijfsvoering

Organisatie

Flexibele en lerende organisatie
Opgavegestuurd werken is anders werken. Door van buiten naar binnen te werken benutten we energie, dynamiek en kracht in de samenleving. Daarbij werken we vanuit de bedoeling en maken we integraal afwegingen. De ontwikkelingen in onze omgeving vragen om een wendbare en flexibele, gemeentelijke organisatie. We sturen daarin op samenwerking en het vergroten van eigenaarschap en zetten in op sterke teams.

In de doorontwikkeling van het organisatiemodel hebben we gewerkt aan het verduidelijken van de overleg- en topstructuur, waarbij meer aandacht is voor prioritering en integrale afwegingen. Ook zijn we gestart met de nadere uitwerking van het leiderschapsprogramma, echter heeft dit door corona vertraging opgelopen. In de ontwikkeling naar sterke teams is aandacht geweest voor het in kaart brengen van de ambities en de samenwerking en onderlinge verbinding.

Diverse en vitale organisatie
Vanuit goed werkgeverschap geven we ruimte aan professionele en persoonlijke ontwikkeling en bevorderen we dat medewerkers hun talenten optimaal kunnen inzetten en verder ontwikkelen. We hebben een nieuwe gesprekscyclus ontwikkeld die optimaal aansluit bij deze werkwijze en ruimte geeft om per team afspraken te maken, bijvoorbeeld over de teamdoelen.

Om de organisatie vitaal te houden investeren we in duurzame inzetbaarheid, onder andere via strategische personeelsplanning. Daarnaast is er veel aandacht voor werkdruk en het voorkomen en terugdringen van verzuim. Het ziekteverzuim is zoals bij de meeste gemeenten gedaald gedurende de coronacrisis, echter de werkdruk is toegenomen. Het extra werk als gevolg van de coronacrisis in combinatie met een andere uitvoering van het werk vanwege het (thuis)werken onder moeilijke omstandigheden helpt daar niet aan mee. Wij sturen hierop door aandacht te hebben voor deze omstandigheden en in te zoomen op situaties waar medewerkers in de knel komen. Dit doen wij ook door scherp te zijn op onze ambities en het versterken van het opdrachtnemer- en opdrachtgeverschap. Verder monitoren we gezond en veilig werken via uitvoering en opvolging van de Risico Inventarisatie en Evaluatie en het Sociaal Medisch Overleg met de Arbodienst en hebben we specifieke maatregelen uitgewerkt voor alle locaties om veilig te kunnen werken (1,5m maatregelen).

We zien het als een maatschappelijke verantwoordelijkheid om (afgestudeerde) studenten te helpen bij hun ontwikkeling. Ons streven is om minimaal 7% van het personeelsbestand uit stagiairs te laten bestaan, in 2020 is een score behaald van 12%. Het afgelopen jaar hebben wij weer deelgenomen aan het jaarlijks terugkerende Drechtstedelijk traineeprogramma en zijn eind 2020 de plannen gemaakt om in 2021 te starten met het MBO-traineeship.

Dordrecht wil een diverse werkgever zijn met een inclusieve werkomgeving. We zijn het Charter Diversiteit aangegaan en hebben de "verklaring van Dordrecht" als onderdeel van Dordrecht Regenboogstad ondertekend. Het afgelopen jaar hebben de trainees een onderzoek uitgevoerd naar het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Een van de aanbevelingen is om de Nederlandse Inclusiviteitsmonitor (NIM) in te zetten, hier gaan we het komend jaar mee aan de slag.

Commissie Deetman – Regionale Groeiagenda 2030 en Ruimtelijk-Economische dossiers
Naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman is besloten om de ruimtelijk-economische dossiers (Wonen en Bouwen, Mobiliteit en Bereikbaarheid, Economie en Werken en Energietransitie en Duurzaamheid) los te weken uit de structuur/jurisdictie van de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden (GRD) en om deze lokaal bij de gemeenten te beleggen (zie ook programmakaart Samenwerkend en Verbindend Dordrecht).

De sturing op de ruimtelijk-economische dossiers vindt plaats in een viertal bestuurlijke themagroepen, bemenst door de lokale portefeuillehouders van elke Drechtsteden gemeente. De bestuurlijke trekkers van de themagroepen komen regelmatig bij elkaar ter bespreking van bovenregionale afstemmingsvraagstukken. De gemeente Dordrecht treedt per 1 januari 2020 op als host voor deze meervoudig lokale samenwerking en huisvest het personeel van de Groeiagenda/de regionale ruimtelijke economische dossiers.

In 2020 is dit juridisch geregeld in een Samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen Dordrecht en de andere zes Drechtsteden gemeenten. De gemeenten zelf blijven wel verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de ruimtelijk-economische dossiers, zoals het ondernemingsklimaat, de herontwikkeling van werklocaties, nieuwe investeringen in mobiliteit, waterbushaltes en benodigde eigen lokale middelen. Daarnaast is de nieuwe aanpak bedoeld om meer in coproductie te realiseren door met bedrijven, inwoners en maatschappelijke organisaties samen te werken.

Doorontwikkeling Drechtstedelijke samenwerking
In 2020 hebben de colleges van de Drechtstedengemeenten in een drietal conferenties verkend hoe we kunnen bouwen aan een flexibele en effectieve regionale samenwerking, die past bij de opgaven en de tijdgeest. Dit op verzoek van de Dordtse raad (zie RIS-dossier 2483193, motie Toekomst Samenwerking in de Drechtsteden, oktober 2019). Hoewel de focus lag op inhoudelijke taken, is ook gekeken naar de huidige samenwerking op de ondersteunende processen van de gemeenten.

Het doel was meer lokale regie, met meer mogelijkheden voor maatwerk en innovatie, maar ook eenvoud in ondersteuning bij de realisatie van de maatschappelijke opgaven. Daarbij is besloten om de ondersteunende processen van bedrijfsvoering los te weken uit de structuur van de GRD en om Dordrecht servicegemeente voor de bedrijfsvoering te maken. Dit betekent dat de zeven gemeenten niet meer gezamenlijk eigenaar zijn van alle uitvoeringsorganisaties (Service Centrum Drechtsteden, Ingenieursbureau Drechtsteden, Bureau Drechtsteden, Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden en Onderzoekscentrum Drechtsteden). Dordrecht gaat die taken voor hen (en andere klanten) uitvoeren via zakelijk af te sluiten dienstverleningsovereenkomsten. De circa 750 fte die bij deze GRD onderdelen werken komen in dienst bij Dordrecht. In 2021 zal deze transitie verder plaats vinden. De Sociale Dienst Drechtsteden blijft wel onderdeel van een aangepaste gemeenschappelijke regeling.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 13:20:34 met de export van 07/14/2021 11:46:22