Conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt in deze paragraaf de berekening van tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, inzichtelijk gemaakt. In de onderstaande overzichten is per heffing de kostendekkendheid bepaald.
Overheadtoerekening
De overheadtoerekening is gebaseerd op de ureninzet (loonsom) van het directe personeel. De verdeling van de overhead is conform de begroting, er is geen correctie gemaakt voor eventuele gewijzigde ureninzet. Enkel het prijsverschil dat is opgetreden bij de overhead is gecorrigeerd. De overhead wordt toegelicht onder 'Financiën van Dordrecht'.
Berekening van kostendekkendheid van een heffing
Geen enkele heffing is volledig kostendekkend. Dit wil niet zeggen dat bij elke individueel in rekening gebracht product daar ten minste eenzelfde bedrag aan kosten tegenover staat. Er is op onderdelen binnen de genoemde heffingen sprake van kruissubsidiëring. De kostendekkendheid wordt per verordening bekeken. Van dergelijke kruissubsidiëring is sprake bij titel II van de Legesverordening. Dit onderdeel van de Legesverordening kent meer dekking dan kosten. Op niveau van de totale verordening wordt dit echter gecompenseerd door een lagere kostendekkendheid op titel I en titel III.
Berekening van kostendekkendheid van een heffing | Bedragen x € 1.000 | ||||||
Afvalstoffenheffing | Reinigingsrecht | Rioolheffing | Marktgeld | Lijkbezorgingsrechten | Legesverordening | Parkeerbelasting | |
Kosten taakveld | 17.402 | 175 | 12.876 | 383 | 2.933 | 8.493 | 1.437 |
Inkomsten taakveld (niet zijnde de heffing) | -1.179 | 0 | -304 | -43 | -442 | -2.981 | 0 |
Directe kosten taakveld | 16.223 | 175 | 12.572 | 340 | 2.491 | 5.512 | 1.437 |
Overhead | 73 | 0 | 943 | 260 | 1.588 | 5.631 | 1.000 |
BTW | 3.248 | 0 | 1.181 | 23 | 32 | 750 | 168 |
Indirecte kosten taakveld | 3.321 | 0 | 2.124 | 283 | 1.620 | 6.381 | 1.168 |
Totale kosten taakveld | 19.544 | 175 | 14.696 | 623 | 4.111 | 11.893 | 2.605 |
Opbrengst heffingen | 15.212 | 131 | 12.553 | 234 | 2.649 | 6.511 | 712 |
Dekkingspercentage (2020) | 78% | 75% | 85% | 38% | 64% | 55% | 27% |
Dekkingspercentage B2020 | 83% | 100% | 89% | 45% | 78% | 43% | 32% |
Verschil (JR 2020 - B2020) | -5% | -25% | -3% | -7% | -14% | 12% | -4% |
Dekkingspercentage (JRK2019) | 82% | - | 93% | 48% | 86% | 48% | 50% |
Toelichting verschillen
Er zijn dit jaar meer verschillen tussen de begrote en de gerealiseerde dekkingspercentages. Dit wordt mede veroorzaakt door de coronacrisis. Waar het verschil tussen begroting en jaarrekening groter is dan 10% volgt er een toelichting.
Reinigingsrecht
Het verschil wordt volledig verklaard door lagere opbrengsten. De opbrengsten zijn direct gerelateerd aan de hoeveelheid aangeboden bedrijfsafval. Door de coronacrisis is deze met name bij de horeca en winkels lager.
Lijkbezorgingsrechten
In de Bestuursrapportage 2020 zijn de opbrengsten van de Essenhof verlaagd. De daling van het dekkingspercentage volgt uit deze verlaging.
Legesverordening
De verbetering van het dekkingspercentage komt volledig voor rekening van de opbrengsten met betrekking tot titel II, Wabo. De legesopbrengsten van woningbouwprojecten en DistriPark/Dordtse Kil IV waren niet volledig geraamd.