Onderhoud kapitaalgoederen

Constructies

Kerncijfers
Onder de noemer ‘constructies’ (oftewel 'kunstwerken') worden bruggen, tunnels en viaducten, dam- en keerwanden, duikers en fonteinen aangeduid.

Aantal

Aantal

Vaste bruggen

265

Fonteinen

10

Beweegbare bruggen

12

Keermuren

75

Constructieve duikers

89

Trappen en hekwerken

501

Tunnels

21

Kunstwerken

114

Viaducten

7

Overig

291

Damwanden

81

Kwaliteitsniveau
Bij de invoer van assetmanagement wordt 'Failure Mode Effect & Criticality Analysis' (FMECA) toegepast, om te analyseren op welke wijze een constructie kan falen en welk effect dit heeft. Zo identificeren we onacceptabele risico's en stellen we de te treffen beheersmaatregelen vast.

De staat van onderhoud van het hele areaal wordt uitgedrukt in een veiligheidsurgentie en een economische urgentie tot onderhoud. Bij de economische urgentie kijken we naar de uitgaven om een constructie in stand te houden in relatie tot de kosten voor gehele vernieuwing. Aan elke schade of gebrek van een constructie is daarvoor een urgentiewaarde toegekend in het beheersysteem. Deze urgenties worden weergegeven met een cijfer dat varieert van 1 tot en met 5. Het cijfer 1 geeft aan dat aan de constructie de komende 5 jaar geen onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Het cijfer 5 betekent dat er direct maatregelen nodig zijn. Het algemeen gemiddelde op veiligheid in 2020 in Dordrecht komt uit op 1,9. En het algemeen gemiddelde van de economische urgentie blijft op 2,0. Bij de invoering van het nieuwe beheersysteem GISIB zullen deze scores voor veiligheid en economische urgentie verdwijnen en worden de objecten geïnspecteerd conform de nieuwe inspectienorm NEN 2767-4. De inspectie wordt dan vertaald naar een conditiescore. Eén van de KPI's voor constructies is, dat de conditiescore niet hoger mag worden dan 3.

Alle verkeersbruggen voldoen aan de geldende functienormen en verkeersbelastingsnormen (de zogenaamde NEN8700 serienorm voor bestaande kunstwerken). Dat geldt ook voor vrijwel alle historische bruggen in Dordrecht met uitzondering van de Visbrug. Na een herberekening bleek, dat op deze brug een gewichtsbeperking moest worden ingevoerd. Uit de inspecties bleek ook dat de houten paalfundering onder rijksmonument Engelenburgerbrug niet meer aan de eisen voldoet en in 2021 moet worden vervangen. Ook restaureren we volgend jaar van deze brug het staal- en bewegingswerk, de besturingstechniek en het beton- en metselwerk.

Actualiteit beheerplannen
Het jaarlijks regulier onderhoud van de constructies voeren we uit volgens het onderhoudsplan van het huidige beheersysteem (‘KUBIS’). Vanaf 2021 zal het nieuwe beheerplan 'Kunstwerken voor Constructies' worden toegepast in een nieuw beheersysteem, GISIB. Het groot onderhoud wordt uitgevoerd in het kader van de meerjaren investeringsplanning. De beweegbare bruggen worden volgens planning jaarlijks geïnspecteerd. Voor alle overige constructies geldt dat we deze altijd één keer per vijf jaar inspecteren. Aan de hand van de inspectieresultaten wordt een maatregelenplanning opgesteld en uitgevoerd. Deze planning is actueel en op orde.

Financiën

Bedragen x € 1.000

Onderhoudslasten constructies

Begroot 2020

Rekening 2020

Groot onderhoud/planmatig

3.986

3.312

Middelgroot onderhoud

1.370

1.218

Wat zouden we doen in 2020?

  1. Restauratie van de Engelenburgerbrug.
  2. Vernieuwen besturingstechniek Engelenburgerbrug.
  3. Vernieuwen besturingstechniek Draaibrug Kalkhaven.
  4. Vernieuwen van een houten wijkbrug.
  5. Conserveren Boombrug.
  6. Conserveren draaibrug Kalkhaven.
  7. In stand houden van alle objecten die zijn opgenomen in het beheersysteem KUBIS of GISIB: alle objecten moeten schoon, heel en veilig zijn.
  8. Verwijderen van graffiti in tunnels en op bruggen en viaducten.

Wat hebben we gedaan in 2020?

  1. Restauratie van de Engelenburgerbrug is gestart. Dit project loopt door naar 2021 omdat de restauratie van het civiele werk en het staalwerk is vertraagd.
  2. De vernieuwing van de besturingstechniek van de Engelenburgerbrug is gestart. Omdat de restauratie van deze brug is vertraagd, lopen ook deze werkzaamheden door in 2021.
  3. De opdracht voor de vernieuwing van de besturingstechniek van de Draaibrug is verleend. Het project wordt in juni 2021 opgeleverd.
  4. De houten wijkbrug aan de Abeelstraat is vervangen door een brug conform het nieuwe standaardontwerp voor voet- en voet/fietsbruggen. De draagconstructie en dek bestaan nu uit composiet, de leuning is in staal uitgevoerd.
  5. De conservering van de Boombrug is uitgesteld omdat in het voorjaar van 2021 eerst nog enkele componenten zoals camera's en geluidsinstallatie, worden vernieuwd.
  6. De conservering van de Draaibrug is uitgesteld. Na de oplevering van de nieuwe besturingstechniek zal de conservering in 2021 worden uitgevoerd.
  7. Hoge druk reiniging is uitgevoerd aan 131 houten wijkbruggen, 18 betonnen verkeersbruggen en 10 beweegbare bruggen. Conservering heeft plaatsgevonden aan 12 houten leuningen, 4 banken (Wantijplantsoen) en 38 stalen leuningen en hekwerken. Ook zijn verniswerkzaamheden uitgevoerd aan 11 banken en 7 brugleuningen. Zeven bronzen beelden zijn opnieuw in de was gezet.
  8. In alle tunnels en op alle viaducten is de aangetroffen graffiti verwijderd.
  9. De leuningen van het bewegende deel van de Damiatenbrug zijn vernieuwd.
  10. Gestart met herstel van het voegwerk van de gemetselde muren bij de Spuibrug en de Soetgensbrug.
  11. Gestart met vernieuwing van de Spartelvijver in het Wantijpark.
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 13:20:34 met de export van 07/14/2021 11:46:22