Kerncijfers
Verkeersregelinstallaties (VRI's) spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de verkeersdoorstroming en veiligheid voor verkeersdeelnemers. Onderstaande tabel geeft de kerncijfers met betrekking tot de VRI's:
Standaard VRI | I- VRI | Leeftijdsgroep | Categorie | Percentage |
---|---|---|---|---|
7 | 28 | tot 7 jaar | Uitstekend | 74% |
0 | 4 | 7 tot 10 jaar | Goed | 14% |
3 | 0 | 11 tot 15 jaar | Basis | 9% |
1 | 1 | 15 jaar en langer | Sober | 3% |
11 | 33 | 100% |
De klassen 'uitstekend, goed basis en sober' zijn gebaseerd op de storingsgevoeligheid en ouderdom van de installaties. De storingsgevoeligheid van de oude installaties neemt, naast de ouderdom zelf, nog verder toe, omdat van de oudere VRI's vaak geen nieuwe reserve onderdelen meer beschikbaar zijn. 89% van de VRI's verkeert in goede tot uitstekende staat van onderhoud. Hoofdoorzaak hiervan is dat de laatste jaren door grote reconstructie-projecten en vervangingen veel oude VRI's zijn vervangen of omgebouwd tot i-VRI's.
Kwaliteitsniveau
De VRI's maken onderdeel van uit van het integraal gemeentelijk assetmanagementsysteem conform de ISO55000. 'Smart mobility' zorgt op dit moment voor veel vernieuwingen. 'Connected en automated driving' zijn ontwikkelingen waarin data en connectiviteit bijdragen aan economisch aantrekkelijke en duurzame steden. Voor effectieve en veilige communicatie tussen intelligente verkeersregelinstallaties (i-VRI’s) met voertuigen en weggebruikers hebben bedrijven en overheden in het 'Innovatiepartnership Talking Traffic' gezamenlijk specificaties en koppelvlakken binnen internationale standaarden voor i-VRI’s vastgelegd. In 2020 hebben we vijf VRI installaties vervangen door nieuwe i-VRI's en werden in de loop van het jaar 18 bestaande VRI's omgebouwd tot i-VRI. Behalve op het eigen Dordtse wegennet spelen deze installaties ook een belangrijke rol de bij regionale en aangrenzende rijkswegen.
Als verkeersregelinstallaties communiceren met voertuigen en weggebruikers, worden weggebruikers geïnformeerd over actuele fasewisselingen van verkeersregelinstallaties zodat ze hun rijgedrag hierop vroegtijdig kunnen aanpassen. Ook kunnen doelgroepen als openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten en vrachtwagens conform beleidswensen geprioriteerd worden. Zo worden doorstroming, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en duurzaamheid bevorderd. In 2020 hebben we de fiets-app 'SCHWUNG' geïntroduceerd. Als fietsers deze app installeren en activeren kunnen ze nu op afstand een aanvraag doen voor groen licht.
Actualiteit beheerplannen
De beleidsnota verkeerslichten 'Doordacht geregeld' uit 2008 is nog steeds van toepassing.
Conform het actuele beheer- en onderhoudsplan vinden jaarlijks inspecties, onderhoud, reparaties en herstel van schades plaats. De data worden in een beheersysteem bijgehouden zodat bekend is wanneer bepaalde onderdelen zijn vervangen en wanneer de laatste controles zijn uitgevoerd. Met deze gegevens wordt in toenemende mate risicogestuurd onderhoud toegepast, gebaseerd op storingen per installaties en onderdelen van de installaties.
Financiën
Bedragen x € 1.000 | ||
Onderhoudslasten VRI's | Begroot 2020 | Rekening 2020 |
Groot onderhoud/planmatig | 468 | 345 |
Middelgroot onderhoud | 328 | 301 |
Wat zouden we doen in 2020?
- Uitvoeren preventief technisch onderhoud op de armaturen en dergelijke van 22 VRI’s (eerste lijn).
- Uitvoeren preventief onderhoud op de computerkasten van 21 VRI’s (tweede lijn).
- Plaatsen van één compleet nieuwe VRI installatie bij de Laan der Verenigde Naties/Handelskade.
- Voorbereiden van de uitvoering VRI's in project 'Dordtse Mijl'.
- Ombouwen van 8 tot 10 VRI's tot I-VRI's.
- Glasvezelnetwerk voor verbinding VRI's uitbreiden (aantal VRI's nader te bepalen).
- Ongeveer 90 VRI-masten schilderen.
Wat hebben we gedaan in 2020?
- 1e lijns preventief onderhoud is uitgevoerd.
- 2e lijns preventief onderhoud is uitgevoerd.
- Nieuwe verkeersregelinstallatie Laan der Verenigde Naties/Handelskade is geplaatst en in gebruik genomen.
- Voorbereidingswerkzaamheden project 'Dordtse Mijl' zijn gestart.
- Vijf bestaande verkeersregelautomaten zijn vervangen door i-VRI's, 18 bestaande VRI's zijn omgebouwd tot i-VRI's.
- Voorbereidingswerkzaamheden uitbreiding glasvezelnetwerk zijn gestart.
- Schilderen van de 90 VRI-masten was niet noodzakelijk en kon worden doorgeschoven naar 2021.
- Ondersteuning bij vervanging en plaatsen van drie i-VRI's bij diverse Drechtsteden-gemeenten.