Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status april 2021).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. B.C.M. Stam, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- De DG&J heeft een meerjarenbeleidsplan 2020-2023 opgesteld.
- In 2020 heeft de Dordtse raad ingestemd met de lokale nota Publieke Gezondheid. We maken met de GGD afspraken over welke programmaonderdelen zij uitvoeren en bij welke onderdelen zij een adviserende rol hebben.
- Leerplicht & Voortijdig Schoolverlaten ZHZ stelt samen met onderwijspartners en ons als gemeente Dordrecht een nieuw regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten ZHZ 2020-2024 op.
- De regie op nazorg ex-gedetineerden is door ons per 1 juli 2020 belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
- Er worden, aanvullend op het basispakket van de jeugdgezondheidszorg, lokale afspraken gemaakt om de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg, de sociale wijkteams, het onderwijs en de kinderopvang te verbeteren.
- Het onderzoek naar de governance van de jeugdhulp in Zuid-Holland Zuid is afgerond en met input (via zienswijzen) van gemeenteraden vastgesteld. De daaruit voortgekomen acties zijn belegd bij gemeente, Serviceorganisatie en Stichting Jeugdteams.
- Het regionale aanjaagteam jeugdhulp is per 1 januari 2021 gestopt en heeft via een eindbericht met monitor bevindingen en adviezen over focus en resultaten in de (regionale) opgaven en het verbeteren van de ambtelijke en bestuurlijke samenwerking gedeeld. Ook deze worden overgenomen door betrokken partijen.
- Het inkoopkader jeugdhulp 2022 en verder is vastgesteld, waarbij zienswijzen van gemeenteraden zijn meegenomen. Ondertussen is het traject naar de nieuwe inkoopstrategie in een gevorderd stadium.
- Sinds enkele maanden zijn een Netwerk MT Jeugd ZHZ en een Portefeuillehoudersoverleg Jeugd ZHZ ingericht. Hierin zijn acht ontwikkelopgaven belegd, waarvoor gemeenten lokaal verantwoordelijk zijn. Hiermee worden lokaal eigenaarschap en lokale sturing vergroot. Het Algemeen Bestuur van de GR DG&J kan zich hierdoor richten en (beter) focussen op de aldaar belegde (gedelegeerde) taken.
Risico's
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
Dienst Gezondheid & Jeugd:- De meerkosten, onder aftrek van vergoedingen, door COVID-19 zijn € 8,6 miljoen in 2020. Als het Rijk deze meerkosten niet volledig vergoed, volgt een eenmalige extra inwonerbijdrage.
- Frictiekosten en onvoldoende afbouw van structurele kosten door de uittreding van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Geen (kosten-) effectieve transformatie bij Veilig Thuis ZHZ.
- Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Onvoldoende weerstandsvermogen bij 'dochter' DG&J om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Frictiekosten door de overdracht van de regie op nazorg ex-gedetineerden bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
Regionale Ambulancevoorziening:
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
Serviceorganisatie Jeugd ZHZ:
- Boeggolfeffect door uitgestelde zorg tijdens de coronacrisis.
- Geen (afdoende) realisatie taakstellingen op jeugdhulp.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- (Buitenproportionele) toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
http://np-debiesbosch.nl
Vertegenwoordiging Dordrecht
Niet meer van toepassing
Deelnemers
Niet meer van toepassing (het waren de gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Altena).
Vestigingsplaats
Niet meer van toepassing (GR is opgeheven)
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkeling d.d. april 2021
- In 2020 is besloten tot het liquideren van de Gemeenschappelijke Regeling Parkschap NP De Biesbosch.
- Het Parkschap is inhoudelijk verbonden met NLDelta.
- Door de samenwerkende partijen in NLDelta Biesbosch-Haringvliet is de basis gelegd voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) per 2021.
- Het Parkschap heeft in 2020 de opdracht gegeven tot het formuleren van een gebiedsvisie voor de Biesbosch. Te gebruiken door de stakeholders in het gebied na liquidatie van de gemeenschappelijke regeling. Het concept voor de visie is samen met de stakeholders opgesteld in 2020 en wordt in 2021 afgerond.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- Het Parkschap werkt met partners, waaronder Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, aan de projecten voor de Prijsvraag Nationale Parken van wereldklasse en het bidbook NLDelta uit, met externe middelen. Hier zijn vele andere partijen bij betrokken. Voor de periode 2019 – 2021 is opnieuw projectfinanciering toegezegd (aan penvoerder gemeente Dordrecht) en zijn middelen gevraagd ten bate van vervangende inhuur vanwege de inzet van het Parkschap/Hollandse Biesbosch voor de realisatie van NLDelta. Het risico is een imagorisico, geen financieel risico. Mocht de inzet in de toekomst moeten worden beperkt vanwege het niet verkrijgen van externe financiering dan vormt dit een risico voor het verkrijgen van de status Nationaal Park van wereldklasse. Verwacht mag worden dat de uitwerking van NLDelta voor het Rijk een dermate belang kent dat in de toekomst structurele financiering volgt, welke al dan niet via de begroting van het Parkschap loopt.
- Per 2018 zijn een aantal deelnemers uitgetreden. Voor de Hollandse Biesbosch heeft dit betrekking op de provincie Zuid-Holland en de gemeente Sliedrecht. De bijdrage van de provincie Zuid-Holland voor 'beheer' wordt gedurende acht jaar (2018-2025) gecontinueerd via een gegarandeerde begroting-boekjaarsubsidie. Per 2024 is de uittredesom van de gemeente Sliedrecht op. Dit betekent dat per 2024 een tekort ontstaat. De financiering van het bezoekerscentrum en het beheer van de Hollandse Biesbosch op termijn is dus nog onzeker.