Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status april 2021).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- Door de coronacrisis is de daling in het aantal uitkeringsontvangers omgeslagen in een sterke stijging. Het al bestaande tekort op de bijstand neemt hierdoor toe. Het Rijk heeft aangegeven gemeenten voor de stijgende bijstandslasten te compenseren.
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden de afgelopen jaren zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. Zo heeft de Drechtraad in juni 2019 een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Gedeelten van de taakstelling zijn per besluit van de Drechtraad in oktober en december 2019 en juli en juli en december 2020 ingevuld.
- De colleges van de Drechtsteden gemeenten hebben in oktober 2020 besloten de Drechtstedelijke samenwerking aan te passen. Daarop hebben de raden een principebesluit genomen: de Sociale Dienst blijft regionaal, maar wordt een collegeregeling. De GRD wordt daarop aangepast (de Drechtraad houdt op te bestaan). Dordrecht wordt voor de overige (bedrijfsvoerings)taken een servicegemeente. De besluitvorming en verdere uitwerking vindt momenteel plaats.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- De coronacrisis geeft op korte termijn risico's dat gemeenten onvoldoende worden gecompenseerd voor stijgende lasten voor inkomensondersteuning. Ook voor de langere termijn geeft de crisis druk op de aantallen bijstandontvangers, maar ook op de aantallen schuldhulpverlening en minimabeleid.
- Rechtmatigheid Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo): de Tozo-regeling wordt onder bepaalde voorwaarden verstrekt aan ondernemers. Bij de start van de Tozo-regeling is door het Rijk mondeling aangegeven dat er alleen een beperkte toetsing zou plaatsvinden. Op basis hiervan zijn gemeenten gestart met de uitvoering. Door later aanvullende voorwaarden aan de betaalde uitkering toe te voegen, bestaat de kans dat een deel (aanname 10%) van de uitbetaalde bedrage van € 38,0 miljoen door het Rijk zal worden teruggevorderd.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen door dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De huishoudelijke WMO-ondersteuning wordt opnieuw aanbesteed in 2022. De verwachting is dat dan de tarieven oplopen.
- De Centrale Raad van Beroep heeft in 2019 een uitspraak gedaan over resultaatfinanciering bij huishoudelijke ondersteuning. De rechter oordeelde, dat gemeenten in feitelijke uren moeten indiceren en niet in het te behalen resultaat. Onderzocht wordt wat de gevolgen zijn voor het huidige model resultaatfinanciering en de onderliggende contracten met de zorgaanbieders.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ-beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal om tegenvallers op te vangen, vanuit de gedachtelijn bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur
Dhr. B.C.M. Stam plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
Het Rijk heeft de invoering van de Omgevingswet uitgesteld naar 1 januari 2022 en de Wet kwaliteitsborging (Wkb) treedt (naar verwachting) gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie: de aard en hoeveelheid werk die overblijft, het personeel, de financiën en de bouwleges. De impact kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel. Het effect is groter als op dit moment de bouwbesluittoets volledig, zonder prioritering op risico's, wordt uitgevoerd. OZHZ voert de bouwtaak voor Dordrecht echter uit op basis van een risicomodel.Risico's
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- OZHZ merkt de gevolgen van de coronacrisis: extra werkzaamheden zoals handhaving noodverordening, vergunningverlening voor het vergroten van terrassen en minder evenementen. De verwachting is dat de legesinkomsten van extra bouwaanvragen voldoende zijn om de toename in kosten bij OZHZ en de gemeente te dekken.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert sinds 2019 voor twee gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt. Om dit risico te ondervangen richt OZHZ zich op taakuitbreiding zodat het noodzakelijke volume om de taak goed uit te voeren gewaarborgd blijft. Vanaf medio 2020 ondersteunt OZHZ de DCMR voor een deel van de provinciale inrichtingen waar zij werkzaamheden voor verrichten.
- De gevolgen van de PAS-uitspraak (Programma Aanpak Stikstof) zullen ook in 2021 nog voelbaar blijven. Naast de verlaging van de maximum snelheid is er nog weinig bekend over de maatregelen die getroffen gaan worden en in hoeverre deze Nederland 'van het slot' halen. Anderzijds kan ook worden gesteld dat in Dordrecht relatief weinig bouwprojecten echt stilliggen als gevolg van. Ook is er door het opgestelde handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) snel inzicht in de gevallen waar de bouw doorgang kan vinden en hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd te worden.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- Als gevolg van de coronacrisis is sinds maart 2020 de crisisorganisatie operationeel. Hier gaat veel energie en inzet naar toe. Het behalen van speerpunten en ontwikkelopgaven uit de Meerjarenbegroting 2020 staat daardoor onder druk. Daarbij valt te denken aan:
- De versterking op regionale opgaven door samenwerking in flexibele netwerkstructuren.
- De transitie naar een informatiegestuurde organisatie.
- Afronding ontwikkelopgaven nieuwe organisatie, waaronder het optuigen van accountmanagement.
- De gevolgen van invoering Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
- Onderzoek naar een toekomstbestendige brandweer.
- De implementatie van risicocommunicatie.
- Het opstellen van een nieuw beleidsplan 2021-2024.
- Het verder invullen van de regisseursrol zelfredzaamheid met de gemeenten.
- Landelijke ontwikkelingen
- De lobby voor tijdelijke compensatie en structurele verhoging van de BDUR-uitkering van het Rijk.
- De evaluatie van de Wet Veiligheidsregio's.
Risico's
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- De uittreding van Leerdam en Zederik geeft een financieel tekort van jaarlijks € 1,5 miljoen. De Veiligheidsregio heeft in 2019 besloten dat dit tekort niet tot hogere bijdragen van deelnemers moet leiden. Hiervoor past VRZHZ de komende jaren het kostenniveau aan met als doel een volledig kostendekkende begroting in 2024. In de tussenliggende jaren wordt de uittreedsom van Leerdam en Zederik gebruikt om tekorten af te dekken. Het niet realiseren van een kostendekkende begroting maakt dat de toekomstige deelnemersbijdrage aan de VRZHZ hoger kan uitvallen.
- Naast het oplossen van frictie is sprake van toegenomen kosten voor onder andere ICT en extra inhuur. Het algemene beeld is dat er steeds minder ruimte is om ontwikkelingen binnen de begroting op te vangen. In 2021 vindt een bestuurlijk gesprek plaats over het geheel van financiële ontwikkelingen.
- De financiële gevolgen van de nieuwe cao-afspraken over functioneel leeftijdsontslag voor beroepsbrandweer zijn in 2020 doorgerekend. Er is een voorziening gevormd die deze lasten volledig afdekt. Het risico op hogere lasten is hierdoor afgenomen. Nieuwe aanpassingen van de cao en wijzigingen in het gebruik van de regeling kunnen ervoor zorgen dat de gevormde voorziening aangevuld c.q. afgeroomd moet worden.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Onderdelen
- Drechtwerk/Drechtstedenactief
- WerXaam B.V.
- Assembly partner B.V.
- Drechtwerk Diversiteit B.V.
- Drechtwerk Groen B.V.
- Drechtwerk FrisFacilitair B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het openbaar lichaam behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de sociale werkvoorziening en geeft in opdracht van de gemeenten uitvoering aan de in de wet en in deze regeling genoemde taken. Hiermee streeft de organisatie ernaar dat mensen kunnen werken naar vermogen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- Belangrijkste ontwikkeling in 2020 was voor Drechtwerk uiteraard de situatie rondom COVID-19, dat allerlei praktische problemen voor medewerkers en omzetdaling teweegbracht op diverse werkterreinen. Zeker in het tweede halfjaar is het gelukt de omzetdaling zo veel mogelijk te beperken. De compensatie vanuit het Rijk is daardoor toereikend geweest om de ontstane tekorten af te dekken.
- Voor 2021 is nog onzeker welke risico's COVID-19 met zich meebrengt en hoe de rijkscompensatie eruit zal zien.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- De coronacrisis leidt tot inkomstenderving. Het Rijk heeft toegezegd dit nadeel te compenseren. In 2020 was de compensatie toereikend. Voor 2021 moeten nog afspraken over de omvang van compensatie gemaakt worden.
- Rijkssubsidie Sociale Werkvoorziening (SW) niet toereikend en wijzigingen in bekostigingssystematiek hebben direct gevolgen voor gemeentelijke bijdrage.
- Niet haalbare uitstroom berekening door het Rijk veroorzaakt extra tekorten.
- Niet of onvoldoende compenseren van de cao loonsverhogingen veroorzaakt tekorten.
- Ziekteverzuim: een eventueel hoger ziekteverzuim veroorzaakt hogere personeelslasten.
- Niet volledig aflossen van verstrekte geldleningen leidt tot kosten.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
http://np-debiesbosch.nl
Vertegenwoordiging Dordrecht
Niet meer van toepassing
Deelnemers
Niet meer van toepassing (het waren de gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Altena).
Vestigingsplaats
Niet meer van toepassing (GR is opgeheven)
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkeling d.d. april 2021
- In 2020 is besloten tot het liquideren van de Gemeenschappelijke Regeling Parkschap NP De Biesbosch.
- Het Parkschap is inhoudelijk verbonden met NLDelta.
- Door de samenwerkende partijen in NLDelta Biesbosch-Haringvliet is de basis gelegd voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) per 2021.
- Het Parkschap heeft in 2020 de opdracht gegeven tot het formuleren van een gebiedsvisie voor de Biesbosch. Te gebruiken door de stakeholders in het gebied na liquidatie van de gemeenschappelijke regeling. Het concept voor de visie is samen met de stakeholders opgesteld in 2020 en wordt in 2021 afgerond.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- Het Parkschap werkt met partners, waaronder Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, aan de projecten voor de Prijsvraag Nationale Parken van wereldklasse en het bidbook NLDelta uit, met externe middelen. Hier zijn vele andere partijen bij betrokken. Voor de periode 2019 – 2021 is opnieuw projectfinanciering toegezegd (aan penvoerder gemeente Dordrecht) en zijn middelen gevraagd ten bate van vervangende inhuur vanwege de inzet van het Parkschap/Hollandse Biesbosch voor de realisatie van NLDelta. Het risico is een imagorisico, geen financieel risico. Mocht de inzet in de toekomst moeten worden beperkt vanwege het niet verkrijgen van externe financiering dan vormt dit een risico voor het verkrijgen van de status Nationaal Park van wereldklasse. Verwacht mag worden dat de uitwerking van NLDelta voor het Rijk een dermate belang kent dat in de toekomst structurele financiering volgt, welke al dan niet via de begroting van het Parkschap loopt.
- Per 2018 zijn een aantal deelnemers uitgetreden. Voor de Hollandse Biesbosch heeft dit betrekking op de provincie Zuid-Holland en de gemeente Sliedrecht. De bijdrage van de provincie Zuid-Holland voor 'beheer' wordt gedurende acht jaar (2018-2025) gecontinueerd via een gegarandeerde begroting-boekjaarsubsidie. Per 2024 is de uittredesom van de gemeente Sliedrecht op. Dit betekent dat per 2024 een tekort ontstaat. De financiering van het bezoekerscentrum en het beheer van de Hollandse Biesbosch op termijn is dus nog onzeker.
- Verbonden partij B.V. Gemeenschappelijk bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient een publiek belang. De B.V. GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- Er zijn gesprekken gaande met Zeeuwse aandeelhouders van Delta/PZEM, waarbij deze het stemrecht in Evides NV weer zelf gaan uitoefenen. Dit dient het publieke belang. De statuten van de NV zullen dan op dit punt moeten worden gewijzigd. Het tempo van de besluitvorming is echter sterk afhankelijk van de financiële ontwikkelingen bij de Zeeuwse aandeelhouder, waarbij ook het Rijk een belangrijke stem heeft (vanwege het gezamenlijke bezit van een kerncentrale). Naar verwachting wordt in 2021 een knoop doorgehakt.
- De financiële gegevens betreffen de nog vast te stellen Jaarstukken 2020 van de NV. Die zijn relevanter, aangezien B.V. GBE vooral een juridisch (stem)vehikel is.
- De minister geeft naar aanleiding van de motie van Kamerlid Diks in 2021 via een noodmaatregel ingegrepen bij de ACM, door de gereguleerde vermogenskostenvoet voor drinkwaterbedrijven voor 2 jaar te bevriezen. Desondanks blijft grote zorg bij de drinkwaterbranche bestaan over de toekomstgerichtheid van de regelgeving, waarbij de financiële problematiek van drinkwaterbedrijf Vitens als voorbeeld voor de sector dient. De weighted average cost of capital (WACC) was in 2011 nog 6%, de huidige WACC 2020–2021 van 2,75% wordt door de drinkwaterbedrijven als (te) laag ervaren. Zij geven aan bij een verdere verlaging hun taken niet meer adequaat te kunnen financieren en uitoefenen. De eigen formele gemeentelijke invloed om ACM tot andere inzichten te brengen is overigens zeer beperkt aangezien deze aandeelhouders, hoewel publiek van karakter, niet als rechtstreeks belanghebbende in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht ziet.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- Regulering (zie toelichting bij de ontwikkelingen).
- Op termijn is verlaging van dividend niet uitgesloten indien de ACM-regulering niet toekomstbestendiger wordt gemaakt; naast dat één en ander vooral gevolgen zal hebben voor de eigen bedrijfsvoering.