Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij niet alleen een indicatie over het afgelopen jaar, maar ook een actuele stand van zaken (status april 2021).
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- Door de coronacrisis is de daling in het aantal uitkeringsontvangers omgeslagen in een sterke stijging. Het al bestaande tekort op de bijstand neemt hierdoor toe. Het Rijk heeft aangegeven gemeenten voor de stijgende bijstandslasten te compenseren.
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden de afgelopen jaren zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. Zo heeft de Drechtraad in juni 2019 een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Gedeelten van de taakstelling zijn per besluit van de Drechtraad in oktober en december 2019 en juli en juli en december 2020 ingevuld.
- De colleges van de Drechtsteden gemeenten hebben in oktober 2020 besloten de Drechtstedelijke samenwerking aan te passen. Daarop hebben de raden een principebesluit genomen: de Sociale Dienst blijft regionaal, maar wordt een collegeregeling. De GRD wordt daarop aangepast (de Drechtraad houdt op te bestaan). Dordrecht wordt voor de overige (bedrijfsvoerings)taken een servicegemeente. De besluitvorming en verdere uitwerking vindt momenteel plaats.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- De coronacrisis geeft op korte termijn risico's dat gemeenten onvoldoende worden gecompenseerd voor stijgende lasten voor inkomensondersteuning. Ook voor de langere termijn geeft de crisis druk op de aantallen bijstandontvangers, maar ook op de aantallen schuldhulpverlening en minimabeleid.
- Rechtmatigheid Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo): de Tozo-regeling wordt onder bepaalde voorwaarden verstrekt aan ondernemers. Bij de start van de Tozo-regeling is door het Rijk mondeling aangegeven dat er alleen een beperkte toetsing zou plaatsvinden. Op basis hiervan zijn gemeenten gestart met de uitvoering. Door later aanvullende voorwaarden aan de betaalde uitkering toe te voegen, bestaat de kans dat een deel (aanname 10%) van de uitbetaalde bedrage van € 38,0 miljoen door het Rijk zal worden teruggevorderd.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen door dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De huishoudelijke WMO-ondersteuning wordt opnieuw aanbesteed in 2022. De verwachting is dat dan de tarieven oplopen.
- De Centrale Raad van Beroep heeft in 2019 een uitspraak gedaan over resultaatfinanciering bij huishoudelijke ondersteuning. De rechter oordeelde, dat gemeenten in feitelijke uren moeten indiceren en niet in het te behalen resultaat. Onderzocht wordt wat de gevolgen zijn voor het huidige model resultaatfinanciering en de onderliggende contracten met de zorgaanbieders.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ-beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal om tegenvallers op te vangen, vanuit de gedachtelijn bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 45 gemeenten en 6 waterschappen uit 4 provincies.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- Zie raadsinformatiebrief (RIS-dossier 2640895) met betrekking tot warmteambities van HVC. Daarnaast zal er voor Gevudo sprake zijn van belangen- en provisieverwatering bij nieuwe toetreders in HVC in 2021. Daar staat tegenover dat het garantierisico ook navenant afneemt.
- Fusiegemeente Vijfheerenlanden heeft in 2020 besloten om met ingang van 2021 ook voor het deel van het voormalige Vianen het huishoudelijk afval via HVC aan te gaan bieden. Conform eerdere afspraken betekent dit dat zij met ingang van dat jaar een groter pro rato deel ontvangt van de totale provisie die Gevudo ontvangt, aangezien zij via haar uitbreiding ook een groter deel draagt van de totale financiering onder garantie van aandeelhouders A.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- Gevudo blijft streven naar verbeterpunten in de governance en discussie over het werkgebied van HVC, ook in het licht van transitierisico's en zelfstandige financierbaarheid. Echter het draagvlak daarvoor is bij andere aandeelhouders en de onderneming zelf vooralsnog beperkt.
- Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.
- Verbonden partij B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient een publiek belang. De B.V. GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- Er zijn gesprekken gaande met Zeeuwse aandeelhouders van Delta/PZEM, waarbij deze het stemrecht in Evides NV weer zelf gaan uitoefenen. Dit dient het publieke belang. De statuten van de NV zullen dan op dit punt moeten worden gewijzigd. Het tempo van de besluitvorming is echter sterk afhankelijk van de financiële ontwikkelingen bij de Zeeuwse aandeelhouder, waarbij ook het Rijk een belangrijke stem heeft (vanwege het gezamenlijke bezit van een kerncentrale). Naar verwachting wordt in 2021 een knoop doorgehakt.
- De financiële gegevens betreffen de nog vast te stellen Jaarstukken 2020 van de NV. Die zijn relevanter, aangezien B.V. GBE vooral een juridisch (stem)vehikel is.
- De minister geeft naar aanleiding van de motie van Kamerlid Diks in 2021 via een noodmaatregel ingegrepen bij de ACM, door de gereguleerde vermogenskostenvoet voor drinkwaterbedrijven voor 2 jaar te bevriezen. Desondanks blijft grote zorg bij de drinkwaterbranche bestaan over de toekomstgerichtheid van de regelgeving, waarbij de financiële problematiek van drinkwaterbedrijf Vitens als voorbeeld voor de sector dient. De weighted average cost of capital (WACC) was in 2011 nog 6%, de huidige WACC 2020–2021 van 2,75% wordt door de drinkwaterbedrijven als (te) laag ervaren. Zij geven aan bij een verdere verlaging hun taken niet meer adequaat te kunnen financieren en uitoefenen. De eigen formele gemeentelijke invloed om ACM tot andere inzichten te brengen is overigens zeer beperkt aangezien deze aandeelhouders, hoewel publiek van karakter, niet als rechtstreeks belanghebbende in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht ziet.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- Regulering (zie toelichting bij de ontwikkelingen).
- Op termijn is verlaging van dividend niet uitgesloten indien de ACM-regulering niet toekomstbestendiger wordt gemaakt; naast dat één en ander vooral gevolgen zal hebben voor de eigen bedrijfsvoering.
- Verbonden partij Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
https://www.eneco.nl/over-ons/wie-we-zijn/bestuur/
Vertegenwoordiging Dordrecht
Niet meer van toepassing
Deelnemers
Niet meer van toepassing. De aandelen van Eneco waren in 2018 in handen 44 gemeenten.
Vestigingsplaats
Niet meer van toepassingen, onze aandelen zijn verkocht
Openbaar of gemeentelijk belang
Vanwege conclusie dat er geen zwaarwegend publiek belang meer is bij het aandeelhouderschap in deze onderneming is ons aandelenbezit afgebouwd.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
Inmiddels is de verkoop een feit. Over het jaar 2019 ontvangen de aandeelhouders in 2020 nog € 68 miljoen dividend, zo is bij de verkoop overeengekomen.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
De gemeente blijft aansprakelijk voor de financiële gevolgen van een rechtszaak die ex Remu gemeenten hebben aangespannen tegen Eneco. Zij menen onder meer dat Eneco zelfstandig het bedrijf had kunnen verkopen vóór 2010 waarbij in dat geval op grond van contractuele bepalingen deze gemeenten hadden mee geprofiteerd. In eerste aanleg heeft de rechtbank de eisende partijen op alle punten in het ongelijk gesteld. Momenteel loopt het beroep. - Verbonden partij Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Groep beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
Verwezen wordt naar de raadsbrief van 10 maart 2020 "Energietransitie en dividend Stedin" (zie RIS-dossier 2546662). In het tweede kwartaal 2021 volgt besluitvorming in de raad over een eventuele gemeentelijke kapitaalstorting.Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
- Voor de nabije toekomst moet rekening worden gehouden met beduidend lagere dividendbaten uit normaal aandelenbezit dan dat de gemeente momenteel raamt. Dit wordt bij de Kadernota 2022 opnieuw afgewogen.
- De effecten van de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2022 (met effect op gemeentelijke ramingen vanaf 2023) op resultaatprognoses en financieringsmogelijkheden zijn nu nog niet bekend. Vooralsnog gaat het college er vanuit dat ook het Rijk en ACM alsnog spoedig hun verantwoordelijkheid zullen nemen om de energietransitie financieel te faciliteren. Met de huidige reguleringsmethode is snelle transitie financieel niet mogelijk.
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf (aandeelhouderschap)
Deelnemers
Het Rijk en Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats
Den Haag
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank nog steeds essentieel voor de publieke taak, maar de gemeente heeft ook alternatieve financieringsmogelijkheden. Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
- In verband met de coronacrisis en op advies van de Europese Centrale Bank heeft de BNG het de uitkering van het dividend over 2019 (normaliter te ontvangen in exploitatiejaar 2020) aangehouden. In 2021 is hiervan circa € 100.000 daadwerkelijk ontvangen.
- De winststijging 2020 ten opzichte van 2019 is vooral veroorzaakt door de eenmalige hoge aanvulling van de debiteurenvoorziening van de bank in 2019.
- De betaling van het dividend over 2020 is overigens eveneens opgeschort tot in elk geval het najaar van 2021.
Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
BNG doet traditiegetrouw geen enkele voorspelling over toekomstig resultaat. - Verbonden partij Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur en penningmeester
Deelnemers
De stichting administratiekantoor Breedband Drechtsteden (26 non profit certificaathouders) heeft als primair doel het houden van aandelen van de Breedband Drechtsteden Groep BV. Deze BV bedient samen met de dochter BV's Breedband Drechtsteden BV (voor de certificaathouders in STAK) en VitrumNet BV (voor alle andere activiteiten) de relaties.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Oorspronkelijk was het doel het in eigendom verwerven en beheren van een glasvezelinfrastructuur in de regio Drechtsteden. Momenteel is het doel het beheren van aandelen/certificaten en het uitoefenen van stemrecht in de Breedband Drechtsteden Groep BV.
Breedband Drechtsteden Groep B.V. bestaat uit de volgende werkmaatschappijen:- Breedband Drechtsteden BV (bediening oprichters in de non-profit sector waaronder GRD/Dordrecht).
- Vitrumnet BV (commercieel).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. april 2021
In 2020 is het afschrijvingsbeleid herzien waardoor naar de oorspronkelijke kapitaalverschaffers lagere tarieven zullen worden gehanteerd. Voor Dordrecht is dat geen direct zichtbaar effect: het resulteert in een lagere factuur van de onderneming aan het Servicecentrum Drechtsteden (SCD).Risico's
Actuele risico's d.d. april 2021
De financiële gegevens betreffen die van Breedband Drechtsteden Groep, aangezien STAK vooral een juridisch vehikel is. De vaststelling van de Jaarstukken 2019 heeft in 2021 plaats gevonden.